hoe van gas naar elektrisch koken?

We koken nu op gas, maar ooit moeten we allemaal van het gas af.
ALS ik elektrisch moet gaat koken, kan ik dan de niet meer in gebruik zijnde gasleiding gebruiken voor de aanleg van 3 fasen naar de elektrische kookplaat?? Want hoe krijg ik anders een elektrische aansluiting (3-fasen!!) naar de keuken?

Toegevoegd na 38 minuten:
1-fase 230V is niet genoeg voor 5 pitten. Eventueel zouden 2 fasen ook kunnen. Afhankelijk van de gekozen merk/model kookplaat.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
5.9K
ronron1212
6 jaar geleden
Je kan ook gewoon op 220 koken.
Reddie
6 jaar geleden
ALS dat ooit gaat gebeuren zal de markt wel zorgen dat koken en verwarming elektrisch kan.
Ik zou me geen zorgen maken over ooit.
Inekez1
6 jaar geleden
@Reddie, en als je toevallig NU aan een nieuwe keuken of kookplaat toe bent? Ga je dan nu een gaskookplaat installeren en over 5 jaar vervangen? Inductieplaten hebben overigens meer voordelen dan alleen 'geen gas meer'. En 'de markt' heeft al gezorgd dat het kan, alles wat je nodig hebt is gewoon te koop.
ronron1212
6 jaar geleden
@Reddie de mogelijkheden van elektra
Inductiekookplaat
Elektrische kookplaat
keramische kookplaat
Halogeen kookplaat
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@vijfmeter: zelfs als je maar 1fase 35A op 240V binnen krijgt is dat 8400 Watt.
Lucht lucht warmtepomp met 400% rendement en je hebt met 3000Watt, 12.000 Watt vermogen aan verwarming.
Wat slimme elektronica die de verwarming en wasmachine even uit zet als de kookplaat maximaal vermogen trekt en er is meer dan genoeg om te kunnen koken. Maar dit alles duurt nog wel een tijdje, kijk maar eens 20 jaar terug. Denk bijvoorbeeld aan een kleine Powerwall om zelf piekverbruik op te kunnen vangen.
Prop die Powerwall in of onder een keukenkastje en één fase 240 is voldoende om die Powerwall te voeden.

Antwoorden (2)

Er zal een nieuwe leiding getrokken moeten worden, dat wordt dus hakken, boren en/of frezen. Je huidige gasleiding is een metalen leiding en metalen buizen mogen niet meer gebruikt worden voor elektriciteit. Behoudens dát. de bochten die een gasleiding maat zijn meestal zo kort dat je er de elektriciteitsleiding er niet of nauwelijks door getrokken krijgt.
jc54
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
Waarom een min? De bestaande gasleiding kan en mag niet gebruikt worden om elektriciteitsdraden door te trekken. Er zal toch echt een nieuwe leiding van de meterkast naar de kookplaat moeten komen. Aansluiten op de bestaande stopcontacten in de keuken is geen optie. Met een kleine kookplaat kun je dan wel koken, maar nooit tegelijkertijd met alle pitten en niet tegelijk met de waterkoker, koffiezetter, frituurpan, tosti-apparaat, afwasmachine of elektrische boiler gebruiken. Heb je nog geen elektrische boiler of cooker, trek dan gelijk 2 leidingen van de meterkast naar de keuken. Anders moet je misschien over een paar jaar weer hakken en breken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
(niet mijn min)
Muurkabel zou er doorheen mogen. Bochten zijn zeker een probleem, maar die zijn er als het goed is niet of nauwelijks, ook zou je dan alleen die bocht hoeven vrij te maken/hakken.
Ik kook op elektrisch en tijden de bouw is 3 fase aangelegd om te kunnen koken op elektrisch. Nu is de gedachte niet zo vreemd om de gasleiding te vervangen door een 3 fase kabel. En technisch is daar ook wel iets op te bedenken. Maar of dat zo veilig en praktisch is een tweede.

Het aanleggen van 3 fase leidingen dient gedaan te worden door een gediplomeerde vakkracht die met 3 fase mag werken en dat mag niet iedereen en kan iedereen. Uit eigen ervaring achter gekomen toen ik iemand moest laten komen om mijn meterkast weer te laten fixen na een kortsluiting en een Poolse noodreparatie.

In algemene zin hoe Nederland om gaat van gas naar elektrisch koken. Dat gaat door in elke meterkast 3 fase aan te leggen en vanuit de meterkast 3 fase aan te leggen naar de keuken. Nu is veel huizen al drie fase aanwezig omdat in het verleden de wasmachines op 3 fase draaiden.

Al tussen oplossing zal ook 2 fase plaatjes gebruikt worden. Maar als meterkast meerdere groepen heeft en 3 fase tot op de meterkast aangelegd is, dan is het technische en in theorie mogelijk om op 3 fase te koken. Op de Poolse methode natuurlijk.

Het alternatief is om schakelen van Nederlands gas op Russische gas, maar dat ligt politiek gevoelig en is technisch ook duur. En ook zeer onveilig in de overgangssituatie.