hoe van gas naar elektrisch koken?

We koken nu op gas, maar ooit moeten we allemaal van het gas af.
ALS ik elektrisch moet gaat koken, kan ik dan de niet meer in gebruik zijnde gasleiding gebruiken voor de aanleg van 3 fasen naar de elektrische kookplaat?? Want hoe krijg ik anders een elektrische aansluiting (3-fasen!!) naar de keuken?

Toegevoegd na 38 minuten:
1-fase 230V is niet genoeg voor 5 pitten. Eventueel zouden 2 fasen ook kunnen. Afhankelijk van de gekozen merk/model kookplaat.

Weet jij het antwoord?

/2500

Er zal een nieuwe leiding getrokken moeten worden, dat wordt dus hakken, boren en/of frezen. Je huidige gasleiding is een metalen leiding en metalen buizen mogen niet meer gebruikt worden voor elektriciteit. Behoudens dát. de bochten die een gasleiding maat zijn meestal zo kort dat je er de elektriciteitsleiding er niet of nauwelijks door getrokken krijgt.

Ik kook op elektrisch en tijden de bouw is 3 fase aangelegd om te kunnen koken op elektrisch. Nu is de gedachte niet zo vreemd om de gasleiding te vervangen door een 3 fase kabel. En technisch is daar ook wel iets op te bedenken. Maar of dat zo veilig en praktisch is een tweede. Het aanleggen van 3 fase leidingen dient gedaan te worden door een gediplomeerde vakkracht die met 3 fase mag werken en dat mag niet iedereen en kan iedereen. Uit eigen ervaring achter gekomen toen ik iemand moest laten komen om mijn meterkast weer te laten fixen na een kortsluiting en een Poolse noodreparatie. In algemene zin hoe Nederland om gaat van gas naar elektrisch koken. Dat gaat door in elke meterkast 3 fase aan te leggen en vanuit de meterkast 3 fase aan te leggen naar de keuken. Nu is veel huizen al drie fase aanwezig omdat in het verleden de wasmachines op 3 fase draaiden. Al tussen oplossing zal ook 2 fase plaatjes gebruikt worden. Maar als meterkast meerdere groepen heeft en 3 fase tot op de meterkast aangelegd is, dan is het technische en in theorie mogelijk om op 3 fase te koken. Op de Poolse methode natuurlijk. Het alternatief is om schakelen van Nederlands gas op Russische gas, maar dat ligt politiek gevoelig en is technisch ook duur. En ook zeer onveilig in de overgangssituatie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100