wennen goudvissen snel aan een vijver?

Ik heb mijn goudvissen nu al een tijdje in een mooie vissenkom. We hebben deze gebruikt voor een opname van een film, maar we hebben ook een grote verzorgde vijver in de tuin..
De vissen staan in een koude gang aan het raam met schoon (koud) kraanwater. Kunnen de vissen wennen aan het water in de vijver en kan ik ze nu (met 7/8 graden) erin zetten?

8 jaar geleden
in: Wonen
2.6K
Ritsuka
8 jaar geleden
eerst langzaam aan het vijverwater laten wennen, langzaam de verhoudingen aanpassen van kraanwater/vijverwater. Niet zomaar in de vijver gooien.

Het beste antwoord

Uw goudvissen zijn ingesteld op de seizoenen, ze zijn de bokaal gewend, naar het einde van de winter toe gaan de temperaturen stijgen en de dagen worden langer.
Wat u nu wilt doen is hoogst ongebruikelijk: niemand, maar dan ook niemand, plaatst in putje winter vissen in zijn vijver, u gaat ze van relatief warm water ( kamertemperatuur ) naar de ijskoude vijver brengen, vijvervissen hebben enkele maanden de tijd gehad om zich aan te passen aan de lagere temperaturen, u gaat dat op enkele uren tijd doen...het is een te groot temperatuurverschil.
Gevolg : stress en ziekten zijn te verwachten.
Bedenk ook dat de vijver diep genoeg moet zijn want er is zeker nog vorst te verwachten, anders bevriezen ze zeker.
Nog een gedachte: goudvissen zijn eigenlijk een ramp voor uw grote verzorgde vijver, ze woelen in de bodem, planten worden opgegeten, ze verstoren het biologisch evenwicht, het zijn grote vervuilers, u zult een grote, krachtige filter nodig hebben.

Toegevoegd na 18 minuten:
Addendum: uw goudvissen zullen niet alleen een groot temperatuurverschil op korte tijd moeten verwerken, maar ook een verschil in de watersamenstelling: vijverwater is zacht en zuur, het water waar ze nu in zitten is hard en alkalisch ...
Wacht liever nog tot in het voorjaar, ondertussen kan u zich inlezen en voorbereiden over het onderwerp: goudvissen houden in een vijver.
Z512099
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je ze dan na Ritsuka's voorstel in de vijver doet moet je ze in een plastic zak, met de vissen en het water uit de kom, een uurtje in de vijver hangen en dan pas loslaten. Dan is de temperatuur aan elkaar gelijk.
Ze zullen buiten niet meer gevoerd hoeven worden, want beneden de 10 graden eten ze niet meer, maar zoeken in het diepere water een rustplaats. Pas als de buitentemperatuur stijgt, worden ze levendiger.
Dit laatste vermeld ik extra, anders zou je denken dat ze dood liggen te gaan, wat niet zo is.
Ivana