Wordt veroorzaakt door de lucht. Zie gehele verhaal via de link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de zon hoog aan de hemel staat, is het een keurig schijfje. Maar bij zonsopkomst (of -ondergang) is dat anders.
Dan doen zich allerlei vreemde vervormingen van
het schijfje voor.
Zulke vervormingen hebben natuurlijk niets met de zon te maken: ze worden veroorzaakt door de lucht.
Lucht bestaat uit ontelbare kleine deeltjes die atomen en moleculen worden genoemd.
Niet alle zonnestralen hebben evenveel last van deze deeltjes.
Zonlicht is eigenlijk niet geel, maar bestaat uit een mengsel van allerlei kleuren: alle kleuren van de regenboog, om precies te zijn.
Vooral de blauwe zonnestralen worden door de deeltjes in de lucht alle kanten op gekaatst – verstrooiing heet dat.
Het zijn deze blauwe zonnestralen die de kleur van de lucht veroorzaken.
Het is dus niet zo dat de lucht zélf licht uitzendt!
Door de verstrooiing raakt het zonlicht een beetje kleur kwijt.
Daardoor lijkt de zon geler of meer oranje dan zij in werkelijkheid is.
En hoe meer lucht er tussen de zon en het oog zit, des te groter is het effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat komt door de hoek waaronder het zonlicht de dampkring binnendrinkt hoe langer de weg door de dampkring des de roder de kleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De atmosfeer 'breekt' het licht.