Waar de voordeur van een huis zit, is dit tevens ook de voorkant van een huis?

Ik woon in een appartementengebouw (huur, nieuwbouw). De hoofdingang voor iedereen zit aan de straatzijde. De voordeur van iedereen zit aan de achterkant van het complex. Dus de achterkant van ieder huis bevind zich aan de straat zijde. De benedenwoningen hebben een klein tuintje, aan de straatzijde dus. Nu wil de gemeente dat deze benedenwoningen een uniforme erfafscheiding krijgen, en wel ontworpen door een architect om niet te veel een afwijkende vorm met het gebouw te krijgen. De verhuurder vindt dit te duur en wil bij iedereen een paar coniferen planten als erfafscheiding. Nu is mijn vraag: Waarom moet men een uniforme erfafscheiding hebben als het aan de achterkant van het gebouw is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
2.5K
tinus1969
6 jaar geleden
En je vraag is? Eerst gaat het over wat de voorkant is, daarna over erfafscheidingen.
ronron1212
6 jaar geleden
de voorkant is aan de straat waar de voordeur of wel de ingang van het appartement is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vraag is uiteindelijk waarom er ook een uniforme erfafscheiding moet komen aan de achterkant een gebouw.
De hoofdingang zit aan de voorkant, dan zijn de andere zijden dus zijkanten en achterkant. Bij het toepassen van de richtlijnen ruimtelijke kwaliteit is dat niet van belang.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Moet een huis perse een voorkant hebben? In dit geval zeggen de hoofdingang en de "voordeuren" niks over de voorkant van het pand.
Bij appartementen zitten de voordeuren wel vaker aan de achterkant.

Het beste antwoord

Gemeentes willen graag een rustig beeld creëren en dit gebeurt door het plaatsen van uniforme erfafscheidingen aan alle zijden van de vrije kavels die grenzen aan het openbaar gebied.
Dus aan de voorzijde maar ook langs de zij- en achtertuinen. Ongeacht waar de vooringang geplaatst is.
Als een garage op de zijerfgrens wordt gebouwd, die grenst aan het openbaar gebied,
dan maakt de zijgevel van de garage deel uit van de zijerfgrens.

Toegevoegd na 16 minuten:
De gemeentes willen meer samenhang tussen privé en openbaar. Dat noemt men tegenwoordig ruimtelijke kwaliteit en één van de manieren om dat te bereiken is het aanbrengen van meer uniformiteit.
Daar zijn voorgeschreven regels voor, zoals materiaalkeuzes, vastgelegd in richtlijnen. Blijkbaar worden deze richtlijnen ook in uw gemeente gehanteerd.