Wat kost een studentenkamer?

Ik ben op dit moment aan het studeren en heb weinig kennis als het gaat om studenkamer/studentenhuis(weet het verschil niet eens)

Krijg ik huurtoeslag als ik een studentenkamer heb?

Krijg ik van duo meer studiefinanciering omdat ik uitwonend ben?

Hoe werkt dit allemaal precies?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een studentenkamer is 1 kamer voor 1 student. Een studentenhuis is een woongebouw met meerdere studentenkamers en 1 of meer keukens, douches en toiletten voor gezamenlijk gebruik. Voor een studentenkamer krijg je geen huurtoeslag, omdat je geen eigen ingang, keuken, douche en toilet hebt. Als je nu nog bij je ouders woont, krijg je wel meer geld van DUO als je op kamers gaat wonen, maar dat is niet altijd net zo veel als de huur van je kamer. Toegevoegd na 7 minuten: Wat een kamer kost is verschillend per stad en natuurlijk geldt: hoe groter de kamer, hoe duurder. En hoe mooier of makkelijker de locatie, hoe duurder. In Amsterdam kost een kamer gemiddeld meer dan 400 euro. In Enschede gemiddeld 250 euro. Per stad en ook per wijk zijn de verschillen best groot. Bereken eerst wat je kunt betalen (kale huur + energiekosten + kosten internet/tv etc), welke reiskosten je verwacht, wat je per maand aan boodschappen, kant-en-klaar eten en uitgaan uitgeeft etc. Zoek een kamer die past bij je budget. Toegevoegd na 2 uur: Voor een (mini) appartement met eigen keuken, eigen toilet/douche en eigen ingang (vanaf gezamenlijke gang) kun je wel huurtoeslag krijgen. Vaak heb je dan 1 kamer om te slapen, wonen, koken en eten, een halletje en een gecombineerde toilet/douche ruimte. De huurprijs van een appartement is meestal zonder kosten voor gas, water, elektriciteit, tv en internet. De huurprijs van een kamer kan inclusief zijn. Zoek dat dus goed uit van te voren om te voorkomen dat je achteraf ineens veel meer (100 euro per maand ben je zo kwijt) moet betalen dan je dacht.

Bronnen:
https://duo.nl/particulier/mbo-er/privesit...
https://www.hbostart.nl/studentenkamers/hu...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100