wat te doen bij irritant geluid van de piano in mijn eigen huis?

ik(16) woon nog thuis bij mijn ouders en broertje. We hebben een concertvleugel thuis staan waar mijn broertje per dag 2 tot 3 uur op speelt. Je hoort het door het hele huis. Ik moet veel voor school doen(5vwo) en kan me hierdoor niet goed concentreren. Ik kan best naar de bieb gaan, maar ik moet me toch aangenaam kunnen voelen in mijn eigen huis, zonder constant oordoppen in te moeten doen? M'n ouders zijn dol op klassieke muziek, en vinden dat iedereen zoveel mogelijk muziek moet kunnen spelen.

Toegevoegd na 25 minuten:
is mijn enige optie; uit huis gaan? Ik wordt soms zo gek van het geluid dat ik soms het liefst die piano kapot wil maken met een bijl, met alle consequenties. Dan is het op z'n minst klaar.

Toegevoegd na 4 uur:
mijn ouders zijn allebei professioneel pianist van beroep. Piano spelen is dus voor hen een ‘gevoelige snaar’. Dat vinden ze dus automatisch belangrijker

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik snap dat je je er dood aan ergert ik herken mijzelf erin. Wat te doen tegen dit lawaai? -stel voor om een elektrische keyboard aan te schaffen waaraan je een koptelefoon kan aansluiten. Hierdoor heeft je broertje toch plezier met spelen en heb jij er geen last van. -praat met je ouders en broertje, zeg wat het probleem is. Spreek tijden af. Stel je moet tot 15 uur naar school en je broertje is om 13 uur al vrij. Laat hem in die 2 uurtjes spelen waarvan jij nog op school bent. Geef aan dat je graag na school aandacht wilt besteden aan huiswerk en hier concentratie voor nodig hebt en daarom geen lawaai om je heen wilt. Ookal heb je oordoppen in je blijft het geluid horen! Geef aan dat je niet dagelijks uit huis wilt 'vluchten' naar de bibliotheek maar dat je thuis ook lekker je gang wilt gaan zonder lawaai. Uit huis gaan zie ik als een echte nooduitgang als niks helpt... Ik snap dat je ouders en broertje klassieke muziek fantastisch vinden maar daar hoef jij niet onder te leiden. Praten over dit probleem is dan denk ik een goeie oplossing. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, sterkte! Toegevoegd na 2 minuten: Misschien kan je ook iets afspreken als in 'na 18 uur mag er geen piano worden gespeeld'

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100