Luchtvochtigheid tussen de 75% en 90%. Wat hier tegen te doen ?

Hallo,

Wij hebben een eiken houten vloer in de woonkamer, gelegd in 2008. Deze is sinds augustus bol gaan staan. Nu heb ik een hygrometer aangeschaft omdat ik dacht dat de luchtvochtigheid te hoog is en de hygrometer geeft een luchtvochtigheid aan van rond de 70% a 80%. Ik ben in de kruipruimte geweest van de woonkamer en alles is kurkdroog dus daar ligt het niet aan. Ventileren en verwarming aanzetten helpt maar tijdelijk en zodra de verwarming uit is of de ramen zijn dicht dan loopt de luchtvochtigheid weer omhoog. Nu hebben we een luchtontvochtiger gekocht van €130 die langzamerhand de luchtvochtigheid naar beneden weten te brengen, rond de 60%, maar zodra hij uit staat zit hij binnen no time weer rond de 80%. Ik heb hem nu ook even weer aangezet en hij gaf zelfs 90% aan.
Ik ben ten einde raad. Wat moet ik doen om de luchtvochtigheid naar beneden te brengen ? Mijn vloer van €3000 begint al op sommige plekken te barsten van de bolling.

Ik heb contact op genomen met de verzekering om te kijken of ik via hun iets kan regelen, dus dat is nog even afwachten.
Wellicht dat jullie mij kunnen helpen.

Het gaat voornamelijk om de woonkamer, zo'n 25m2 a 30m2.

We hebben ook een houtkachel die ik binnenkort weer wil gaan gebruiken ( Ik wil hem eerst laten schoonmaken ivm verzekering ). Dat zal natuurlijk ook de lucht wat droger maken.

We hebben trouwens een huishouden van 3 personen waaronder 1 baby. Ook hebben wij een hond. Voor de rest dweilen we onze vloer niet.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
12.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Even uitgaande dat er geen vocht van buiten of van onderen komt, blijven er niet niet bronnen over. Heeft de badkamer afzuiging?
Werkt de afzuigkap in de keuken goed en wordt die ook goed gebruikt. (buiten voelen) Vocht is niet zomaar uit je huis, er zal nog redelijk wat in de muren, meubels enzovoorts zitten.
Ook is het buiten nu nogal vochtig, als het flink gaat vriezen heb je het binnen zo droog.
Inekez1
6 jaar geleden
Zoek ook uit waar al dat vocht vandaan komt. Koken, was drogen, doucheruimte die niet goed afgesloten is van de rest van het huis? Zorg voor goede ventilatie en afzuiging op de plaatsen (keuken en badkamer) waar het meeste vocht geproduceerd wordt. 4 personen en een hond produceren ook zelf vocht via ademen. In een relatief kleine ruimte moet je continu blijven ventileren om voldoende frisse lucht te hebben. Te hoge luchtvochtigheid is niet alleen slecht voor je vloer, maar ook voor de gezondheid van mens, baby en hond. Verwarming aanhouden en vooral blijven ventileren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Aangezien je het zelf niet kan oplossen lijkt het mij geen slecht idee om het is te laten bekijken door iemand met verstand van de zaken. Als je ergens een vochtprobleem hebt is het wel belangrijk dat dat opgelost wordt om verdere schade te voorkomen. Het is al erg genoeg dat jouw vloer het begint te begeven... Om het voorgoed en op de juiste manier op te lossen, moet je natuurlijk wel de precieze oorzaak van het probleem kennen. Misschien vind je hier ook wat meer info: https://www.murenvochtig.be/vochtproblemen/vochtige-vloer

Antwoorden (1)

Wij hadden ook een hoge luchtvochtigheid in huis van 82% en bij ons is het onder de houten vloer ook kurkdroog. Ook vocht vreters willen nog wel wat helpen maar die zaten bij dit weer in 3 dagen vol. We hebben echter dit jaar alle muren laten isoleren en tot mijn stomme verbazing is het vochtprobleem nu weg. Dit staat nu constant op 65% en dat is goed. Ik hoop dat je wat hebt aan deze tip. Veel succes.