Uitschrijven bij gemeente en inschrijven bij andere gemeente hoe werkt dit?

Beste lezer,

Echter heb ik wat vragen.

Eind deze maand moet ik me uitschrijven in de gemeente waar ik nu verblijf.
Ik heb andere werk gevonden in de nieuwe gemeente, alleen ga ik een tijdje inwonen bij een familielid met een koopwoning.

Echter wil ik me post ontvangen op een postadres / briefadres. Echter omdat ik 2 maanden nog heb om uit de financiële problemen te komen. Schuld ik niet zo erg. Maar wil het voorkomen dat het erger wordt vandaar het inwonen bij een familie lid.

Hoe werkt dit beste mensen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
4.6K
TurfGraver
6 jaar geleden
Bij inschrijving nieuwe gemeente wordt je automatisch uitgeschreven bij oude.
Post staat daar los van.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus je kan je post uiteraard zelf regelen, en belastingdienst hetzelfde?
Ritsuka
6 jaar geleden
Belastingdienst krijgt de gegevens van gemeente, dus dat komt vanzelf op je nieuwe adres

Antwoorden (1)

Je moet je inschrijven op het adres waar je daadwerkelijk woont. Dat doe je bij de gemeente van je nieuwe (tijdelijke) woonadres, binnen 5 werkdagen nadat je daar bent gaan wonen. Uitschrijving bij de vorige gemeente gebeurt dan automatisch.
Waar je werkt is niet van belang.

Je kunt een postbusnummer nemen (kost geld!) om je post te ontvangen. Alle officiële post van overheidsdiensten (o.a. gemeente, belastingdienst, cjib, etc.) wordt echter nooit naar een postbusnummer gestuurd maar gewoon naar je woonadres. Zelfs voor mensen zonder vast woonadres is een postbusnummer niet toegestaan voor post van de overheid, daarvoor dient een briefadres. Een briefadres is altijd een adres bij iemand thuis, of bij een instelling. De bewoners van dat huis zijn er dan verantwoordelijk voor dat jij je post op tijd krijgt. Voor jou is het het meest logisch om als briefadres en postadres dus gewoon je tijdelijke woonadres bij je familielid aan te houden.
Inekez1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat nou als een familielid een uitkering krijgt door werkloos te raken? En daar alleen woont, en ik ga daar tijdelijk in wonen voor ongeveer 6 maanden?
Inekez1
6 jaar geleden
Als dat familielid een bijstandsuitkering heeft, dan wordt die daar op gekort (kostendelersnorm). Er wordt van uit gegaan dat jij betaalt voor kost en inwoning. Op een ww-uitkering wordt niet gekort als jij komt inwonen. Houd er ook rekening mee dat zaken als gemeentebelasting en heffing waterschap ineens fors duurder kunnen worden. Vaak gelden er maar 2 tarieven: voor 1 persoon en voor huishoudens van 2 of meer personen. Voor waterschapsheffingen geldt vaak de peildatum van 1 januari. Wonen er op 1 januari 2018 2 personen, dat moet voor heel 2018 voor 2 personen worden betaald. Daar staat tegenover dat als jij bijvoorbeeld in mei 2018 verhuist, je niet voor de rest van 2018 nog apart hoeft te betalen.