Waarom staan er altijd wielen onder een Tiny House?

Er staan altijd wielen onder een tiny house. Heeft dit met de wetgeving te maken? Dat je dus niet voor iets hoeft te betalen omdat het geen huis is ofzo? Of heeft het te maken met verplaatsnaarheid? Of ists anders..

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
2.5K
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.marjoleininhetklein.com/mijn-tiny-house/wat-is-een-tiny-house/

Het beste antwoord

Een tiny house staat niet altijd op wielen. De meeste foto's die je tegenkomt zijn van tiny houses op mooie landelijke locaties. Dat zijn vaak plaatsen waar niet permanent gewoond mag worden en waar dus geen 'normale bouw' is toegestaan. Het is afhankelijk van de locatie of het bestemmingsplan toelaat dat er op de reguliere manier wordt gebouwd.

Bovendien kun je een verplaatsbaar huisje makkelijk op een gehuurd stuk grond zetten. Als het perceel wordt gepacht in plaats van gekocht, is het niet logisch om het huis onlosmakelijk met de grond te verbinden. Voor kleine woninkjes is een vaste fundering ook niet nodig, dat scheelt aanzienlijk in de kosten.

In plaats van 'op wielen' zie je ook wel units die met een kraan op een aanhanger geladen kunnen worden. Dus wel transporteerbaar, maar niet wonen op wielen.

Bouwen op wielen heeft echter als voordeel dat het gehele huisje, inclusief binnenwerk en afwerking, in een loods gebouwd kan worden en pas als het klaar is naar de woonplek wordt gereden. Voor zelfbouwers veel handiger: je spullen liggen niet de hele week open en bloot in het landschap als je alleen in het weekend kunt bouwen. Ook bij het inschakelen van vaklui is het goedkoper om ze naar 1 loods te laten komen waar 5 tiny houses staan, dan dat elke vakman alle afzonderlijke locaties moet bezoeken.
Inekez1