Is permanent water op een bitumen dakbedekking goed of slecht?

Vandaag op verjaardag geweest bij vrienden en hier hadden ze erg veel muggen. Oorzaak? Water op het bitumen dak van de garage. Een ideale broedplaats voor muggen.
De buurman van onze vrienden laat elk voorjaar het garage dak onder water lopen omdat dit goed zou zijn voor het dak.
Mijn idee zegt dat als er 24/7 water op een dergelijk dak staat dit niet echt goed is. Maar wat is nu waar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
5.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stilstaand water trekt muggen aan, om daar hun eitjes te leggen. Ik zou als ik die vrienden was om die reden het dak toch maar eens droog maken. Bitumen lekt niet

Antwoorden (4)

als er geen lek is maakt het niet uit.
muggen is niet zo leuk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als bitumen in de zomer te warm wordt ben je nog veel verder van huis, dat goedje is zo vreselijk hardnekkig en ruikt niet al te prettig. Door het onder water te zetten zal het nooit een zeer hoge temperatuur bereiken waardoor verdere ellende bespaard blijft. Je hebt hier natuurlijk wel andere nadelen voor, zoals de muggen, maar het kan allemaal nog veel erger.

Bij mij op het bedrijf hebben we veel te maken met Bitumen en dat spul is echt geen pretje. ook nog eens plakkerig en zeer moeilijk te verwijderen van welke oppervlakte dan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan absoluut geen kwaad, water op een dak. Daar is het een dak voor.

Er zijn inderdaad mensen die echt geloven dat een dak kapot gaat van water. Tsja.... vraag het eens een loodgieter, die kennen allemaal wel een verhaal van een of ander hysterisch figuur die niet tegen een centimetertje water op z'n dak kon en de rechtsbijstand inschakelde..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bitumendakbedekking is waterdicht en een laag water kan een verkoelende werking hebben in de zomer. Tuinslang op het dak richten en koud water er op spuiten.
Water is vooral goed tegen het uitdrogen van het dak, vooral als er geen ballast (grind) op ligt.