Hoe lang mag een leeg pand blijven staan?

In mijn woonplaats zie ik al jaren een paar panden leegstaan. Een aannemer heeft er borden op geplaatst dat er appartementen komen, ook op zijn website wordt er gezegd dat er appartementen komen. De borden hangen er al zeker 5 jaar. In al die jaren gebeurt er niets, de panden gaan ook steeds verder vervallen: de ramen zijn kapot en er is een paar keer brand in gesticht. De panden staan temidden van nieuwe huizen. Het ziet er dus niet uit, die oude panden tussen de nieuwe. Ik vroeg me af, mag een aannemer dit zo maar doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
1.8K

Het beste antwoord

Op 1 oktober 2010 is de Leegstandwet in werking getreden. Hiermee kunnen gemeenten leegstand aanpakken door de zogenoemde leegstandverordening. Hierin kan de gemeente een meldingsplicht voor leegstand opnemen. Als deze meldingsplicht geldt, dan moeten eigenaren zodra hun pand langer dan zes maanden leegstaat dit melden en daarna actief medewerken aan een oplossing van het leegstandsprobleem.

Er is dus geen termijn hoe lang een pand leeg mag blijven staan.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
bedankt!