Als grondwater van een warmtepomp maar zo'n 12 graden is hoe kan deze dan toch efficiënt zijn?

Een warmtepomp gebruik het grondwater. Maar deze blijkt niet vaak warmer te zijn dan zo'n 12 graden. Dat water moet dan dus verder worden verwarmd. Maar waarom zo'n ingewikkelde constructie gebruiken als kraanwater niet veel kouder zal zijn dan 12 graden?

2 jaar geleden
in: Energie
2.3K
ronron1212
2 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtepomp

Antwoorden (1)

Men kan natuurlijk ook kraanwater gebruiken als warmtebron voor in de warmtepomp.
Grondwater of kraanwater dat maakt niets uit.
Zoals je aangeeft hebben beide warmte bronnen een gelijke lage temperatuur van 12 graden.

Maar dit water wordt niet gebruikt om het huis te verwarmen.
Dat is de gedachtefout die je maakt.

Dit water wordt gebruikt om het koelmiddel in de warmtepomp te verdampen en zal daardoor een beetje afkoelen tot misschien 7 graden.
In de verdamper wordt het koelmiddel** verdampt.
Het wordt van vloeistof een gas.
Aan dit gas wordt energie toegevoerd met een compressor daarbij loopt de temperatuur van ket koelmiddel op tot boven de kamertemperatuur van het te verwarmen huis.
In de condensor wordt deze warmte aan het water van de centrale verwarming afgegeven.

** Omdat een warmtepomp volgens hetzelfde principe werkt als een koelkast spreken we van een koelmiddel. Bij toepassing van een "koelkast" als warmtepomp zou men eigenlijk moeten spreken van een verwarmingsmiddel. Maar dat doet men niet.

De buisjes waar het ijs op zit in de koelkast is de verdamper.
De warmte die nodig is om de koelvloeistof te verdampen wordt onttrokken aan het voedsel in de ijskast en dat koelt dus af. Net als het water in jou geval.
De condensor zit aan de achterkant van de ijskast aan de buitenkant.
Daarin wordt het door de compressor op een hoge temperatuur gebrachte gasvormige koelmiddel gecondenseerd door de omgevingslucht.
Daarbij komt warmte vrij. De keuken warmt een beetje op.
Een kleine correctie:
De warmte die nodig is om de koelvloeistof te verdampen wordt onttrokken aan het voedsel in de ijskast, maar dit gebeurt indirect.
De warmte wordt in eerste instantie onttrokken aan de lucht in de ijskast.
En de koude lucht onttrekt warmte aan het voedsel.
Toegevoegd op 17 oktober 2021 19:40: tekst
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Maar waarom wordt er dan niet gewoon kraan water gebruikt?
Edraket
2 jaar geleden
Dat zal wel veel duurder zijn dan grondwater.