Ik heb een huurwoning in de sociale sector. Na 2 maanden is de huur verhoogd en zit ik nu in de vrije sector. Kan dit?

Naast de huur komt ook nog 100 euro Stadsverwarming, wat mij nooit verteld is. Ik zit nu op een woonlasten van 823,00 euro. Dit kan ik onmogelijk betalen. Daar komt bij dat mijn woning (rijtjes huis) de enige woning is die nu onder de vrije sector valt. Ik wil verhuizen naar een goedkopere woning, maar doordat ik in de vrije sector woning zit ( wat niet als zodanig is aangeboden) is een woning in de sociale sector geblokkeerd door de woningbouw vereniging. Wat kan ik doen, om toch een betaalbare sociale huur woning te krijgen, waar ik gezien mijn inkomen van 30.000 op jaarbasis recht op heb.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor de bepaling of je woning in de sociale of vrije sector valt is de kale huurprijs van belang die gold bij aanvang van het huurcontract. Was het toen sociale sector, dan blijft dat zo zolang jij er woont. In elke woning heb je te maken met jaarlijkse huurverhoging. Het moment waarop dat wordt toegepast is niet voor iedereen gelijk en staat als het goed is wel in je huurcontract. Omdat je woning bij aanvang van het huurcontract in de sociale sector viel, blijven voor alle toekomstige huurverhogingen de regels gelden voor de sociale sector. Zou je recht hebben op huurtoeslag bij aanvang van het huurcontract, dan blijf je dat recht houden, ook al is de prijs ondertussen boven de huurtoeslaggrens uitgekomen. Met een jaarinkomen van 30.000 euro is dat voor een alleenstaande niet van toepassing, maar dan begrijp ik niet helemaal waarom je met een dergelijk inkomen niet je huidige woonlasten zou kunnen betalen. Kosten voor stadsverwarming betekent natuurlijk dat je geen maandelijkse kosten hebt voor gasverbruik. Je persoonlijke energierekening bestaat dus alleen nog uit de kosten voor elektriciteit. Het is dus niet zo dat je nu maandelijks 100 euro méér moet betalen dan wanneer er geen stadsverwarming zou zijn. Als je een eigen warmtemeter hebt, dan geldt die 100 euro per maand als voorschot en wordt achteraf berekend wat je werkelijke verbruik was, vergelijkbaar met de berekeningen van voorschotten en eindafrekening van gasverbruik.

Bronnen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/h...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100