Mag de verkoper van de woning asbest golfplaten achterlaten zonder dit te melden?

Ik heb een woning gekocht. Nu blijkt dat de verkoper een aantal asbest golfplaten achter een zeil heeft verstopt. Dit is verder niet met mij gecommuniceerd. Is dit toegestaan of had ik de woning beter moeten inspecteren?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Normaal gesproken wordt een huis bezemschoon opgeleverd. Hier staat waarschijnlijk ook iets over in het aankoopcontract. Golfplaten of een bloempot maakt verder niet uit. Het hoort normaal gesproken meegenomen te worden. Wat ik niet begrijp: Rond de sleuteloverdracht loop wordt er normaal gesproken (samen met de makelaar) nog een rondje gelopen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"achter een zeil heeft verstopt"
Hoe ziet dat eruit?
Een stapel platen in de tuin met een zeil erover, of is het een onderdeel van het huis, waar asbest weggewerkt is?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De asbest golfplaten staan in een best grote garage tegen de muur. De binnenkant van de garage is volledig afgedekt met zeil. De golfplaten staan dus tussen de muur en het zeil in en zijn nergens aan bevestigd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is heel apart. Een voordeel is dat het verwijderen van dit asbest waarschijnlijk een eenvoudige klus is. Afhankelijk van de hoeveelheid is het (speciaal verpakt) bij de gemeente in te leveren. (wel voorzorgsmaatregelen nemen, enzovoorts) Daarom begrijp ik ook niet dat het daar weggestopt is, kost ook ruimte. Omdat ik het niet begrijp vertrouw is het weer niet, zonder dat daar een specifieke reden voor is. Kan ook geen kwaad om een asbest bedrijf te vragen wat het ongeveer zou gaan kosten om het weg te laten halen, dan weet je waar je in aan toe bent.

Antwoorden (2)

Als jij er niet naar gevraagd hebt, hoeft hij er niet over te beginnen. Je hebt zelf nl.ook onderzoek plicht. Zeker als het achter een zeil lag had je het gewoon kunnen zien als je de moeite even genomen had het zeil op te tillen
Ik heb zelf pas een woning gekocht waar asbest in zit maar dat is wel ter sprake gekomen. Ik neem aan dat je het gekocht hebt zonder makelaar want die zou de vraag zeker gesteld hebben. Een bouwkundige inspectie had dit ook zeker aan het licht gebracht.Ook in de overdrachts-vragenlijsten komt asbest ter sprake terwijl het bij ons ook in de koopovereenkomst ter sprake kwam. Ik ben het met je eens dat het niet netjes is van de verkoper, maar het is geen verborgen gebrek o.i.d. waarop je je kunt beroepen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
http://www.duinstramakelaars.nl/wat-is-een-asbestclausule/
Meldingsplicht versus onderzoeksplicht.
Als de verkoper weet dat ergens asbest zit wat niet te zien is of bewust verborgen, dan is de verkoper fout.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inderdaad Jackd. Dit antwoord is kort door de bocht en daarom onjuist. Uit vaste rechtspraak blijkt dat in beginsel de mededelingsplicht van de verkoper prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper.
De verkoper heeft een meldingsplicht. Dit houdt in dat deze de verplichting heeft alles wat van belang is te melden over de woning, dus ook de minder positieve zaken.
Als de verkoper op de hoogte van de aanwezigheid van asbest was, had deze dit dus moeten melden.

Wanneer het de verkoper niet bekend is dat er asbest gebruikt is, kan de verkoper ervoor kiezen om een asbestclausule op te nemen. Hierin verklaart de koper bekend te zijn met de mogelijkheid dat er asbest aangetroffen zou kunnen worden en vrijwaart de verkoper van enige aansprakelijkheid in de toekomst.
SimonV