Waar aan te denken bij aanleggen waterleiding in tuin?

Waar moet ik aan denken als ik een waterleiding in de tuin wil aanleggen (warm + koud) van +/- 50 meter.
Ieder geval dat het 60cm tot 80cm diep in de grond moet tegen de vorst.
Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten? qua druk etc...

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
28.2K

Antwoorden (1)

Natuurlijk denk je aan vorst... maar daar kom je met de diepte goed uit. Ook is extra diep altijd een beveiliging tegen graafwerzaamheden.

Voor het aanleggen van flexibele waterleidingen is tyleen een betrouwbare en duurzame oplossing. Eén van de vele voordelen is dat het materiaal niet schadelijk is voor het milieu. Dit maakt tyleen zeer geschikt voor gebruik onder de grond. Een tyleenleiding is namelijk bestand tegen vorst, is makkelijk te verwerken en is van zeer hoge kwaliteit.

Een waterleiding van kunststof (tyleen) slangen is betaalbaar en bovendien veel eenvoudiger aan te leggen dan koperen waterleidingbuizen. Ze zijn met name geschikt voor koude waterleidingen, maar, indien geisloleerd, ook geschikt voor warm water.

Door de flexibiliteit is de slang ook geschikt voor eventuele bewegingen van de grond zelf.

Het is aan te bevelen een EA terugstroombeveiliging te plaatsen, zo dicht mogelijk bij het punt waar je de aftakking op de bestaande waterleiding aansluit. Deze beveiliging voorkomt het terugstromen van stilstaand water in het systeem.

Ik weet niet hoe vaak de leidingen gebruikt gaan worden, maar u moet ook oppassen voor legionella.

Hoe voorkomt u een legionella besmetting?
- Gebruik iedere week alle warm- en koudwaterkranen.
- Heeft u een week of langer de kranen niet gebruikt? Laat dan de warm- en koudwaterkranen vijf minuten lopen. Vergeet daarbij de fonteinkraan in het toilet niet! Ook de douche moet goed doorgespoeld worden. U doet dit door de douchekop in een met water gevulde emmer te leggen en 5 minuten aan te zetten. (Het water mag vooral niet verneveld worden, vandaar de emmer !)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt.
Over legionella wist ik maar even goed bedankt.
En de site die u eronder heeft gegeven tuineninfra.nl is een prima site om materiaal te bestellen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn tuin is 60m diep en wil over 60 m waterleiding aanleggen heb ik veel druk verlies aan het einde van de tuin of wat kan ik daar aan doen?