Wat is dit voor een (gebruiks) voorwerp?

Het betreft een rond doosvormig voorwerp waarvan de afmetingen ongveer 24 cm (doorsnede) x 12 cm (hoogte) zijn.

Het exemplaar bestaat uit zeker twee verschillende soorten metaal, namelijk koper en tin; de deksel is van de buitenzijde koper en tegen de binnenzijde zit een tinnen plaat gesoldeerd.
De zijkant is 'versierd' door decoratief aangebrachte 'gaatjes'.

De bovenzijde van het deksel is bekleed met iets dat op tapijt lijkt, waarin een motief is aangebracht.

Wie o wie weet wat dit precies is en waarvoor het gebruikt werd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
dudemeister
6 jaar geleden
een soort stoofje lijkt het wel;
hete kooltjes erin en dan de voetjes er bovenop
Antoni
6 jaar geleden
Misschien een stoof om de (koude) voeten op te leggen en waarin men iets warms kon leggen, bijvoorbeeld verwarmde kolen?

Antwoorden (1)

Het lijkt een luxe stoof oftewel voetenwarmer waarin vroeger gloeiende kooltjes werden gedaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
"De bovenzijde van het deksel is bekleed met iets dat op tapijt lijkt."
Vloog dit dan niet in brand?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@SimonV Nee, zo heet wordt de bovenkant niet. De kolen liggen op de bodem. Anders zou je ook je voeten er niet op kunnen zetten. Er zijn veel stoofjes uit die tijd bekend met stof op de bovenzijde.
Antoni
6 jaar geleden
Welke tijd is dat (geweest)?
SimonV
6 jaar geleden
Je hebt gelijk, zie ook deze stoof: https://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/antiek-koper-en-brons/m1184108884-stoof-antieke-koperen-ronde-stoof-heel-bijzonder-exemplaar.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr&pos=18
Plus.
Ivana
6 jaar geleden
Dit is uit de tijd dat vrouwen rokken met bezemband droegen. Zo lang dat ze tot op de grond kwamen. In de kerk werd deze stoof onder de rokken verstopt, voeten gewarmd en de rest ook. Kerken waren koud en tochtig.
Mijn oma kende deze stoof van haar moeder. 1880 (?)