Als je geen ervaring hebt, niet zelf aan beginnen. Je hebt er specifieke kennis en ervaring voor nodig. Als je denkt dat je dit in de toekomst vaker gaat doen of je hele huis moet stuken kun je overwegen een cursus te doen. Dat kan al vanaf een paar honderd euro maar dan kun je het wel. Een vriend van me heeft dat gedaan en die heeft zn hele huis en mijn studeerkamer gestukt. ik weet niet waar je woont maar in Utrecht kan het via de stadswerkplaats. http://www.stadswerkplaatsutrecht.nl/ .

Om een idee te krijgen van de klus kun je het beste op http://www.klusopedia.nl/klussen/Wand_stuken kijken. Daar is de uitleg het duidelijkst en heb je een video-instructie.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja als je dat niet kunt is het heel moeilijk!
Maar voor een Stucadoor is het een fluitje van een cent!
Het is wel een vak natuurlijk..dat je niet 123 even doet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Alles wat je niet kunt is moeilijk.
Het kan best een lastig klusje zijn,vooral als het om een groot oppervlakte gaat,dit vooral omdat je ervoor moet zorgen dat overal op de wand een gelijke dikte met stucwerk op moet komen.
Omdat het vooral aankomt op kracht in de armen,is het ook voor sommige mensen zwaar werk.

Tip: Probeer eerst een kleine muur te stuken,dan krijg je beetje het gevoel hoe het moet.

Op het internet kan je veel instructies vinden als het gaat om het zelf stuken van een wand/muur.

http://www.klusidee.nl/muren-wanden/stukadoren.php

http://www.klusidee.nl/muren-wanden/stucen-stukadoren.php

http://www.klusopedia.nl/klussen/Wand_stuken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is zeker niet eenvoudig. je moet de materialen kennen (de specie) en je gereedschappen (en dan vooral de rei).
je hebt er nogal wat kracht voor nodig en een timmermansoog. een timmermansoog?, jazeker, een timmermansoog. als je dat hebt, kun je zien of iets recht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sommige mensen die pikken het stucadoren heel een twee drie op.....

het vereist wel concenratie en je eerste muurtje die je metselst zal een een beetje grieks uit zien.....met wat kleine oneffenheden....

sommige mensen vinden het een ontspannend klusje....

zelf heb ik een truukje die ik gebruik na het stucen ..... ik ga er met een natte spons nog een paar keer over heen om het wat gladder te maken.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is best moeilijk als je geen "handwerksman/vrouw" bent. Maar dat is met alles toch? Je moet een beetje handig zijn, dan lukt het wel. Het is zelfs mij gelukt!
Ik ben best handig maar had het nog nooit gedaan. Ik kan je een goed advies geven;'zorg dat de mengverhouding goed is'! Een beetje teveel water en het valt zo weer omlaag. Bekijk eens op internet een demonstratie, dan zie je de techniek. Gewoon googelen! Bij kluswijzer, Praxis, Karwei etc. vind je zoveel info.Het belangrijkste is dat je je precies aan de verhoudingen houdt die op de verpakking staat. Succes!
13 jaar geleden
Als je het nog nooit hebt gedaan, zou ik er niet aan beginnen. Je moet een hele vaste hand hebben.

Een stucadoor heeft het al duizenden keren gedaan voordat hij echt een vakman te noemen is.

Een heel klein stukje muur moet wel lukken als je een beetje handig bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het is geen gemakkelijk werkje.

Mijn ervaring is wel: lees goed de gebruiksaanwijzing en zorg voor goed gereedschap. Flink opzetten en goed afrijen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het nooit gedaan hebt!! niet aan beginnen.
(Dit voorkomt veel geld en ergernis)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dit vraagt, kan ik je verzekeren dat je er niet aan moet beginnen. De mensen die ik ken, en het wel eens geprobeerd hebben, zeggen allemaal: "ik kon het niet, en probeer het nooit meer".

Een stukadoor lijkt wellicht duur, maar doet het wel veel sneller, veel netter en het scheelt je heel veel frustratie.