hoe verwijder ik schimmelvlekken uit mijn lederen zetels?

ik heb een salon uit zwart leder en daar zijn met de jaren witte schimmelvlekken op gekomen. hoe kan ik die best verwijderen en liefst op een milieuvriendelijke manier

6 jaar geleden
in: Wonen
21K

Het beste antwoord

Haal eerst de schimmel er af door voorzichtig met een mesje te schrapen of gebruik een borstel. Pas op met krassen of beschadigen als je een mesje gebruikt.
Is het meeste ervanaf, neem dan een kopje water en evenveel gedenatureerde alcohol (verkrijgbaar bij de apotheek en drogist) en meng dit samen. Dompel een schone doek of spons hierin en wring het uit tot het alleen nog vochtig is.
Wrijf nu zacht met de doek over de schimmelvlekken en druk niet te hard.
Zet de stoelen nu buiten (niet in de zon, maar schaduw)en laat het drogen. In elk geval moet je anders goed ventileren. Je kunt het evtl. herhalen als het nog niet helemaal weg is. Na afloop verzorg je het leer met een conditioner hiervoor .

Je kunt ook heel goed witte azijn gebruiken, wat je oplost in wat water. Wrijf weer met een hierin gedompelde en uitgewrongen doek zoveel mogelijk de vlekken schoon en druk vooral niet te hard, omdat de vlek dan erger kan worden ipv verwijderd.
Tot slot het leer weer goed invetten.
amc
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Nooit schimmel verwijderen met een mesje of droge borstel!! Daarmee komen heel veel sporen van de schimmel in de lucht! Dat kan gevaarlijk zijn om in te ademen, maar het zorgt ook dat de schimmel zich over een groter oppervlak en meer spullen (tot meters verderop!) kan uitbreiden. Een vochtige borstel kun je wel gebruiken als het te veel in randjes en groeven zit waar je het met een doekje niet uit krijgt. Voordat je allerlei middelen anders dan gewoon water gebruikt: probeer het eerst uit op een onopvallend stukje leer (onderkant ofzo). Een goede kwaliteit en goed onderhouden leer kan prima tegen een beetje alcohol of azijn, maar aangezien er al schimmel op zit gaat het hier niet om een goed onderhouden stuk leer.
samaiphon
6 jaar geleden
bedankt voor dit beste en complete antwoord dat mijn vraag perfect beantwoord

Andere antwoorden (1)

Gewoon met een vochtig doekje afnemen. Nadrogen met een droge doek en zorgen dat het leer niet in een te vochtige omgeving staat om te voorkomen dat het telkens terug komt.
Inekez1
6 jaar geleden
samaiphon
6 jaar geleden
dank voor uw tip maar ik denk niet dat ik daarmee de schimmel stop