Hoe kan een sleutelmaker aan een sleutel zien, of deze gekopieerd mag worden?

Soms weigeren sleutelmakers om een extra sleutel bij te maken, heb ik begrepen. Dan mag dat niet van de woningbouw bijvoorbeeld.

Hoe kunnen sleutelmakers weten of zij een sleutel wel of niet mogen bijmaken? Hoe zien zij dat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
4.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat zijn vaak speciale type sleutels. Soms staat het er zelfs expliciet op.
tinus1969
6 jaar geleden
Heb je zelf wel eens goed naar sleutels gekeken? Dan zie je dat er veel verschillende types zijn, die van verschillende templates worden gemaakt. Sommige van die templates zijn niet vrij verkrijgbaar (kan de sleutelmaker niet zelf zomaar kopen).
Antoni
6 jaar geleden
Hier https://en.wikipedia.org/wiki/Key_(lock)#Key_duplication vind je wat informatie (in het Engels) over het (niet) mogen en kunnen dupliceren van sleutels.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Veel sleutelmakers, maken gewoon alles wat ze kunnen maken. (zolang ze niet bewust meewerken aan een inbraak o.i.d.) Laatst een keer: degene die niet zou kunnen: 4,- degene die wel gewoon zou kunnen 6,- ??

Het beste antwoord

Een sleutelmaker heeft een aantal dummies waar hij het profiel met een sleutelfrees kan kopiëren. Geen dummie, geen kopie, zo simpel is het.
Het is dus geen kwestie of het niet mag maar of het kan.