ligt eraan wat je mooier vindt in je tuin, bloemen of alleen de groene stengels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit gebloeide violen kun je het best afknippen. Dan bloeit de plant het langst door omdat het nog geen kans heeft gehad om zaad te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
violen zijn nu niet lang meer mooi. ze gaan doorschieten en geven steeds minder bloemen. tijd om ze te verwijderen en er zomergoed voor te planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitgebloeide violen knip ik altijd bij d.w.z. niet alles eraf meestal laat ik 1 bloem zitten zodat die zaad kan ontwikkelen en ik er elk jaar meer heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, om een mooi compacte plant te houden, kun je de lange uitlopers het beste afknippen. En als je de uitgebloeide bloemen verwijdert, besteedt de plant zijn energie aan het bloeien i.p.v. aan het zaad maken. Zo krijg je de meeste en de mooiste bloemen.

"Vooral als het wat warmer wordt krijgen violen vaak langere ‘uitschieters’ met bloemen. Het is mooier om die af te knippen. Dan komen de knoppen in het hart van de plant ook aan bod. Uitgebloeide bloemen dienen bij violen zo snel mogelijk afgeknipt te worden. Ook op die manier krijgen de jonge knoppen een kans om tot bloei te komen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan twee groepen violen.
De vaste plantviolen en de tweejarige violen.
De vaste plant viool zie je maar weinig, meestal zijn het tweejarigen, de violen van nu, zijn vorig jaar gezaait en bloeien in het voorjaar er op, nu dus.
Doordat er veel kruisingen zijn tegenwoordig, ook met de vasteplant viool, kan je soms de violen afknippen en groeien ze later weer verder.
Maar echter bijna alle violen kan je beter uit laten bloeien en weg doen, het wordt na afknippen toch nooit iets.
Er zijn altijd uitzonderingen!
Staan violen op een vochtige en koele plaats , uit de felle zon, mest je ze regelmatig bij en haal je regelmatig de zaaddoosjes er uit en geef je voldoende water, dan kunnen ze soms een jaar langer mee en kunnen zelfs de hele zomer door bloeien.