Wat zijn de haken en ogen als je je huis die je te koop hebt staan wilt verhuren?

...om dubbele lasten te voorkomen? We hebben al een nieuw huis gekocht en zitten binnenkort met dubbele lasten. Doet de bank moeilijk? Wetgeving? Huurcontract? Haken en ogen? Tips?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet niet of dit nog steeds geldt, maar ik heb wel gehoord dat je huurders niet zomaar het huis uit kunt zetten als het huis is verkocht. Koop breekt geen huur. Veel makelaars doen alsof je tijdelijk een huurder in je huis kunt zetten, maar de wet beschermt huurders goed. Het wordt dan lastiger om de woning te verkopen met een huurder erin. Bij een tijdelijk contract mag je tussentijds niet opzeggen, ook al is je huis verkocht. Dus de potentiële kopers moeten dan ook lang(er) wachten voordat ze hun nieuwe koophuis in kunnen. En als het tijdelijke contract is verstreken, moet je dringende reden hebben om de huurder eruit te kunnen zetten en koop is dus geen goede reden volgens de rechter.
Ook moet je rekening houden met onderhoud aan het huis; huurders zijn daar niet verantwoordelijk voor en kunnen ook je huis verpauperd achterlaten, waardoor je geld kwijt bent om het weer goed op te knappen om het verkoopbaar te maken. En je kunt ook verkeerde 'huurders' treffen die je huis voor wietteelt en zo gebruiken, Dus denk goed na!
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Mijn ouders hebben een eigen huis. Maar ook een flat waar mijn man en ik 8 jaar in gewoond hebben. De flat wordt inmiddels al 2,5 jaar verhuurd. Mijn ouders doen dit via een erkende makelaar. Dit om ellende te voorkomen. Het kost wel wat geld en dat gaat natuurlijk ten koste van eventuele winst. Maar het kan zo veel ellende schelen. Huurders die de boel verpesten, of die er niet uit willen.

Het beste antwoord

Je kunt je woning tijdelijk verhuren o.b.v. de Leegstandswet.
- woning moet te koop staan en leeg staan, je mag er zelf niet meer wonen
- toestemming nodig van je hypotheekverstrekker
- vergunning nodig van de gemeente
- maximaal 5 jaar verhuren (minimale huurtermijn 6 maanden)
- bij verkoop van de woning geldt een opzegtermijn van 3 maanden (je kunt de woning dus pas 3 maanden na verkoop leeg, zonder huurder, opleveren)
- de huurder heeft een opzegtermijn van 1 maand. Als je huurder een andere (leukere, goedkopere of permanente) woning heeft gevonden, moet jij dus op zoek naar een nieuwe huurder.
- om onzekerheid m.b.t. opzegtermijnen te voorkomen kun je ook een vaste einddatum afspreken in het contract. Bijvoorbeeld verhuren voor 12 maanden. Je kunt dan niet tussentijds (bij verkoop) de huur opzeggen, maar de huurder kan dat ook niet.

Aan te raden: schakel een makelaar of betrouwbaar bemiddelingsbureau in om een geschikte huurder te vinden, maar maak ook zelf persoonlijk contact voordat je een huurcontract tekent. Met een huurder die niet of te laat betaalt, je woning of tuin vervuilt of schade aanricht heb je uiteindelijk een groter probleem dan met een lege te koop staande woning. Doel blijft natuurlijk om de woning te verkopen. Als je huurder het huis vol rommel en viezigheid heeft tijdens een bezichtiging gaat dat niet lukken.
Inekez1