Stenen doorzagen, is dat overlast?

De buren hiernaast zijn hun hele voortuin opnieuw aan het betegelen. Ze hebben een apparaat dat stenen doormidden zaagt. Het geluidsoverlast is enorm! Ze beginnen al heel vroeg tot in de middaguren. Mijn kind van 4 maanden kan hierdoor niet slapen en schrikt telkens wakker! Mag dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
2.8K
ronron1212
6 jaar geleden
Ja zolang het overdag gebeurt. Dat hoort er nu eenmaal bij mensen willen zaken opknappen en veranderen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting
overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vraag je buren iets later te beginnen, het is vrij normaal dat het bestraten gepaard gaat met lawaai, je kunt ze niet verbieden hun tuin op te knappen. Misschien is het een optie om tot ze klaar zijn met bestraten te gaan logeren met je baby?
Utrecht
6 jaar geleden
Misschien hebben je buren ook wel eens last van jouw huilende baby.
Tja, we wonen in Nederland nu eenmaal dicht op elkaar. Dan moet je een redelijke overlast accepteren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe laat is vroeg? 6 uur kan niet in mijn ogen maar 7.30/8.00 is normaal voor bouwlui om te beginnen. Een troost, je wert dat het maar tijdelijk is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vraag (ook) of ze het zagen in de ochtend kunnen uitstellen en ook na hun middagpauze zodat de kleine dan in ieder geval een stuk achtereen door kan slapen. Meestal doen ze een stukje leggen, steentje zagen, stukje leggen steentje zagen.
Maar ze kunnen meestal ook een een groot stuk leggen en dan een aantal stenen zagen.

Antwoorden (1)

Ik kan me voorstellen dat dit voor jou veel hinder veroorzaakt, maar het geldt wel als "normale geluidsoverlast".
Vanaf 7.00 's morgens mogen je buren klussen.
SimonV
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
Ja, het is overlast. Maar het is geen onrechtmatige overlast. Je kunt de buren vragen rekening te houden met je kindje door het zaagwerk zoveel mogelijk op te sparen. Dus wel aftekenen, maar eerst doorgaan met de hele stenen en dan in 1 keer alle passtenen te zagen. Dan duurt het zagen op dat moment langer, maar zijn er minder momenten waarop de zaag gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Of het onrechtmatig is, is nog de vraag.
Als ze om een paar centen uit te sparen met een oude .. zaag aan het werk zijn die onnodig veel herrie maakt dan is het gewoon onrechtmatig. (ik schrijf trouwens net bij de algemene reactie bijna hetzelfde, had ik toch eerst hier moeten lezen)