Ik sta op het punt een huisje te gaan huren, nu wordt er gevraagd om een maand huur, daar kan ik in komen maar ook een borg van één maand!! Mag dat?

Ga dus een huisje huren maar moet nu even 2 maanden huur vooruit betalen! Mag dat zo maar? Het gaat om een particuliere verhuur. Dus geen woning coöperatie. En hoe werkt het dan, hoef ik dan 2 maanden geen huur te betalen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ja, dat mag!

MAAR vaak heb jij het recht om de waarborgsom te vervangen voor een bankgarantie. Dat is beter voor jou, omdat je dan je geld niet uit handen geeft. De bank garandeert dan aan de verhuurder dat zij hem de borg betalen als eea niet in orde blijkt. Ondertussen staat het geld gewoon op jouw rekening.

Een maand is erg weinig. Wij doen op ons kantoor standaard 3 maanden huurverplichting als borg + de huur van 1 maand vooruit.

Dat houdt dus in dat je voor je erin kan 4 maanden huur overboekt, best veel, maar helaas is dat ook nodig.

Zodra jij de eerste maand huur hebt betaald en de borg dan betaal je daarna steeds de huur (vooruit) aan de verhuurder. Zodra de overeenkomst eindigt krijg je de borg weer terug, als je de woning netjes hebt achtergelaten.
Het is dus niet zo, dat je dan twee maanden geen huur hoeft te betalen.

Dus ja, het mag daarna betaal je elke maand de huur vooruit, maar probeer de borg te vervangen voor een bankgarantie, dat is voor jou wat safer en voor de verhuurder maakt het weinig uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bankgarantie voor een maand huur, jij werkt zeker bij een bank. De kosten die je betaalt voor het opstellen van een bankgarantie wegen echt niet tegen de voordelen op.
Nooit doen want die banken rekenen veel te veel kosten, zeker voor dergelijke lage bedragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Min niet van mij, + van mij voor het overige antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begin over de bankgarantie omdat de vraagsteller hier blijkbaar van geschrokken is om eigen geld af te staan aan een verhuurder die wellicht niet te vertrouwen is. Als je goed hebt gelezen dan heb je gezien dat ik makelaar ben. Bij een bakgarantie voor 3 maanden huurverplichting als borg (die wij hanteren) zijn die kosten van minder dan 100 euro wellicht wat hoog, maar je weet wel zeker dat je je geld in eigen beheer houdt en niet bent overgelaten aan de grillen van soms onbetrouwbare verhuurders. Het is ene optie, en geen verplichting. Dus ik doe die suggestie omdat ik hen hiermee wellicht kan helpen.

Andere antwoorden (4)

Ja dat mag en is ook standaard. De borg blijft staan tot je het huis weer verlaat en het in goede staat oplevert dan krijg je de borg terug Anders dus niet. Je betaald dus gewoon de volgende maand weer huur.
12 jaar geleden
Ja dat mag, sommige particuliere verhuurder vragen zelfs 2 maanden borg. Wij hebben destijds ook 2 maanden huur als borg moeten betalen plus de gewone huur.

Je behoort je borg terug te krijgen als je bij vertrek de woning in goede staat achterlaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een borg van 1maand is nog weinig,in België wordt er een borg van 2maanden en de eerste maand huur gevraagd.En tot voor kort was het nog 3maanden wat ze als borg mochten vragen.Dit is ook volkomen normaal,niet alle huurders dragen evenveel zorg voor de betreffende woning en zo wil de eigenaar zichzelf beschermen voor eventuele schade.Ookal kan deze soms oplopen tot meer dan 1of2maanden huur.En dat je de eerste maand vooruit moet betalen is ook vrij normaal.De eigenaar verhuurt het en doet niet aan liefdadigheid.In België kan je wel zorgen dat het ocmw borg staat en dan krijg je een papier dat de eventuele schade via hen vergoed zal worden maar daar staan eigenaars niet voor te popelen en meestal verhuren ze het dan liever aan iemand die in hun ogen wel ''kredietwaardig'' is.Dus ja het is normaal en zelfs nog weinig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zover ik weet is de borg afgeschaft , dat mogen ze niet meer vragen