Hoe start ik mijn vloerverwarming op?

6 weken geleden is mijn vloerverwarming geïnstalleerd en is er een nieuwe tegelvloer overheen gelegd. Ik moest 6 weken wachten met het opstarten van de verwarming totdat de onderlaag goed uitgehard was. Dat moment is nu gekomen maar door het goede weer buiten is de temperatuur binnen al zodanig dat mijn cv ketel niet (meer) aanslaat. Hoe kan ik nu nog het opstartprotocol netjes volgen en dat de vloer langzaam gewend raakt aan iedere dag een halve graad warmere vloer?

En moet ik dan perse de kamer thermostaat hoger zetten dan de al warme temperatuur? Dan wordt het namelijk behoorlijk warm in de overige ruimtes en is het natuurlijk jammer dat de verwarming staat te brullen voor slechts het laten wennen van de vloer.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
1.1K
ronron1212
6 jaar geleden
Je hoeft de kamer thermostaat toch niet te gebruiken. Het gaat om je vloer verwarming. Je cv gebruik je toch ook voor warm water dus waarom staat hij dan uit?
TurfGraver
6 jaar geleden
@Ronron jij hebt alleen warm water als de cv gedeelte ook aanslaat?
@xepcoh, je vloer zal nu wel ongeveer de huidige temperatuur hebben van de kamer. Dus je mag die als uitgangs temperatuur nemen (scheelt een hoop gewenning van de vloer ;)).
TurfGraver
6 jaar geleden
Oo en zat de water temperatuur (van de cv) niet te hoog.
ronron1212
6 jaar geleden
@TurfGraver wat bedoel je nu @Ronron jij hebt alleen warm water als de cv gedeelte ook aanslaat? Warm water komt viz de cv ketel om te douche en zo.
TurfGraver
6 jaar geleden
CV (centraal verwarming, gesloten systeem) staat bij mij los van warm water.
De ketel zorgt wel voor verwarmen van zowel de cv gedeelte als warm water maar als mijn cv gedeelte uit staat (termostaat lager dan kamer temperatuur) heb ik nog wel warm water.
ronron1212
6 jaar geleden
@TurfGraver de termostaat zet je hoger om je cv water te verwarmen. Je zet de warm waterkraan open om warm water te krijgen is normaal en logisch daarvoor staat de cv aan de waakvlam brand dus.
TurfGraver
6 jaar geleden
Best ronron....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Minimaal 6 weken, langer is geen probleem, een half jaar is ook prima. Bij een gewone CV is het wel aan te raden het zuurstof uit het water te stoken. Hoe dat bij vloerverwarming zit weet ik niet, maar er zullen waarschijnlijk redelijk snel nog een paar koude dagen aankomen.

Antwoorden (1)

Een vloer hoeft niet te 'wennen' als deze volledig is uitgehard, dat is echt onzin. Wacht zoals in de reacties gezegd wordt totdat het weer tijd wordt om de verwarming aan te zetten, dan is de vloer genoeg uitgehard(daar zit 'm de gewenning periode)