Is bestrijdingsmiddel van de buren schadelijk ?

Mijn buurman heeft zijn tuin geheel betegeld ,nu spuit hij af en toe gif (round up) tegen het onkruid wat er tussen groeit. De afstand tussen mijn tuin en die van hem is 7 meter .Ik wil in mijn tuin aardbeien plantjes planten. Kan het gif schadelijk zijn voor mijn tuin, kan het mijn tuin bereiken ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
4.6K
Z512099
6 jaar geleden
Bijv. met kokend water...

Antwoorden (3)

7 m is al een hele afstand,de wind zou al heel sterk in jou richting moeten waaien tijdens het sproeien om jou plantjes te bereiken, en dan nog is het product op die afstand al dusdanig verneveld dat er weinig gevaar dreigt.
Je zou je buurman altijd kunnen vragen om het bespuiten op een windstil moment te doen.
fremar
6 jaar geleden
Het is mogelijk niet schadelijk als je worteldoek gebruikt.

Zo ver mogelijk van de gif-buurman, verste kant van je tuin dus maar wel in de zon! aarde afgraven, worteldoek erin en daarop schone tuinaarde. Nu kan het geen kwaad meer.

Ik zou je aanraden om aardbeien in plantenbakken te potten en zo ver mogelijk van het tuinhek met deze Round-Up buurman in de zon te zetten. Is dan te verplaatsen indien nodig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als het al overwaait dan inactiveert het vrij snel, na contact met jouw grond.

Wiki:
In de landbouw wordt glyfosaat gebruikt ter bestrijding van eenjarige breedbladige onkruiden en grassen op de akkers die in concurrentie zouden treden met het beoogde gewas. Het is een systemisch contactherbicide dat toelaat vrij snel na toepassing te planten of te zaaien door de snelle inactivering van glyfosaat na contact met de meeste bodems.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
- inactief is niet hetzelfde als onschadelijk.
Het tegen onkruid inactieve middel kan een stof zijn die zelfs schadelijker is.