Hoe moet je een tijdschakelaar voor lampen die al een tussenschakelaar hebben instellen?

Om de lampen in mijn vakantie 's avonds te laten branden heb ik tijdschakelaars met pinnetjes. Die werken goed bij lampen die ik er met hun stekker alleen in hoef te steken.

Maar bij lampen die een tussenschakelaartje hebben blijkt het niet te werken of misschien stel ik de zaak verkeerd in. Moet ik het tussenschakelaartje wanneer ik de tijdklok ga instellen zo indrukken dat de lamp al aan is? Slaat hij dan het moment waarop hij eigenlijk aan moet gaan over en gaat hij dan door de tijdklok later alleen maar uit?

Of moet ik de lamp juist niet laten branden en gaat hij 's avonds eerst aan en later uit? Volgens mij heb ik het de vorige vakantie al geprobeerd en werkte het niet.

Of moet ik de tijdklok zo programmeren met die pinnetjes dat de lamp eerst uit gaat, daarna aan en dan weer uit en haal ik de eerst geplaatste uit-pin daarna weg?

Het zal wel dom zijn maar ik kom er maar niet achter. Iemand heeft nu tegen mij gezegd dat je lampen met tussenschakelaartjes helemaal niet met een tijdschakelaar kan programmeren aan en uit te gaan. Is dat waar?

7 jaar geleden
in: Wonen
24.6K
paulus811
7 jaar geleden
Is de tussenschakelaar gewoon een 'knippertje'? In dat geval werkt het alleen als deze aan staat. Bij ingedrukte pinnetjes op de tijdschakelaar wordt de stroom onderbroken en gaat de lamp uit, bij uitgetrokken pinnetjes wordt de stroom doorgegeven aan de lamp, maar dan moet de tussenschakelaar de stroom ook doorlaten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lamp op aan stand (laten), tijdschakelaar ertussen.
(tijdens montage de stroom eraf als dat nodig is)
zondag
7 jaar geleden
Het zijn schakelklokken met 2 cirkels van gaatjes en die hebben tijdaanduiding. In de ene cirkel plaats je een pinnetje voor 'aan' en in de andere een voor 'uit'.
paulus811
6 jaar geleden
Het maakt uiteindelijk allemaal niet uit welke schakelklok het is. De stroomtoevoer vanaf de lampstekker naar de lamp moet niet onderbroken zijn, dus moet de schakelaar 'aan'.

Het beste antwoord

De snoerschakelaar moet aan staan, anders gaat de lamp niet branden. De schakelaar aanzetten is in wezen hetzelfde als geen schakelaar; de lamp staat aan. De timer met pinnetjes regelt het wel of niet doorlaten van de spanning naar de lamp.
Kort samengevat: schakelaar aan, tijden dat hij moet branden instellen op de tijdschakelaar
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
zondag
6 jaar geleden
Het is gelukt. De lampen doen het nu. Bedankt hoor.

Andere antwoorden (1)

De “lamp-met-knippertje” (lamp met eigen schakelaar, meestal in het snoer opgenomen) moet aan kunnen springen als je het snoer ervan in een stopcontact steekt, mits het schakelaartje tijdens je vakantie permanent in de goede stand “AAN” blijft. Dan werkt die lamp net alsof er geen eigen schakelaar in het spel is. Want een simpele lamp zonder eigen schakelaar gaat eveneens branden zodra er spanning op het snoer staat (doordat de tijdschakelaar spanning doorgeeft) en hij gaat uit zodra de tijdschakelaar de spanning afschakelt. En met gewone lampen heb je ervaring en dat werkt bij jou zonder problemen.
De tijdschakelaar met aan- en uitpinnetjes moet je gewoon op dezelfde manier instellen.

Mocht jij een of meer lampen hebben, waarbij er altijd apart nog een schakelactie nodig is nadat je het snoer ervan in een stopcontact hebt gestoken, dán is zo’n lamp ongeschikt in combinatie met een tijdschakelaar.

Dat lijkt op bijvoorbeeld veel televisies en computers, die altijd een extra duwtje op een AAN knop behoeven; alleen maar de stekker in het stopcontact steken doet de televisie of computer op zich nog niet áán gaan.
Als je zo’n apparaat af zet door de stekker er uit te trekken (wat trouwens erg slecht is voor veel ingewikkelde apparaten) dan gaan ze uit, maar als je de stekker er een minuut later (liever niet eerder) weer in steekt (c.q jouw tijdschakelaar de spanning weer aanschakelt), springen ze niet vanzelf weer aan.

Als jij lampen hebt die zo werken, bijvoorbeeld met een schakelaartje in het snoer met een drukknopje of tiptoets waar je kort op moet drukken om hem aan te laten gaan dan kun je die niet met een schakelklok bedienen.