Welke behandeling is voor onze houten vloer wijsheid?

De eiken vloer ligt er nu bijna twintig jaar in. De vorige bewoners hebben de vloer slechts eenmaal nieuw in de olie gezet, zonder te schuren oid.
Wij willen de vloer graag grijzer maken en de grootste vlekken en krassen wegwerken. Een professional gaf al aan dat de echte donkere viezigheid altijd zichtbaar blijft.
Wat is de beste behandeling volgens jullie? Alles grondig schuren en opnieuw oliën? Of grondig boenen?

Toegevoegd na 24 seconden:
Alvast bedankt voor jullie reacties

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Persoonlijk vind ik dat een vloer moet ‘leven’ Ook ik heb een eikenvloer die zelfs meer dan 30 jaar oud is, en deze heb ik op aanraden van de makelaar(wilde het huis toen verkopen) helemaal zelf geschuurd en opnieuw in de was-olie gezet, de vloer zag er weer helemaal strak uit voor de verkoop, door een gelukkige persoonlijke omstandigheid hoefde ik het huis niet te verkopen en had ik een splinternieuwe vloer, echter zonder persoonlijkheid/karakter, ik kon bijvoorbeeld niet meer zien waar mijn zoontje een hele zware auto had laten vallen, en zo waren er meer van die dingen. Ik werd helemaal gek als ik strepen zag gemaakt door mensen/vrienden die over de vloer kwamen, dat had ik hiervoor helemaal niet want dat gaf juist de vloer karakter en dat is nu dus helemaal weg.

Persoonlijk zou ik dus zeggen dat het zo laten wijsheid is, en zou ik alleen die was/olie laag verwijderen en het er opnieuw opzetten.

Wil je het hele interieur omgooien(want loopvlakken blijven vervelend), zit je met een nare schade waaraan je al een tijd ergert, of ben je niet angstig voor kleine imperfecties die ontstaan doordat de vloer helemaal strak & glad is en juist daarom beter zichtbaar, dan zou ik zeggen hup naar de bo-rent voor zo’n professionele schuurmachine en een blik was-olie van 5 liter en boenen maar.