Wat is het verschil tussen een achterdeur en een voordeur?

Ik heb een vermoeden dat mijn deurverkoper mij 2 achterdeuren heeft geplaatst ipv 2 voordeuren. Prijs achterdeur 800€ voordeur 3000€.
Hoe kan ik dit zien?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
9.6K

Antwoorden (3)

Een voordeur zit aan de voorkant van het huis, de achterdeur aan de achterkant.

Aan de 'plank' die in dat gat past zitten in principe geen specifieke kenmerken die het een voor- of achterdeur maken.

Wel kiezen mensen vaak een wat ander, meestal wat sierlijker, modelletje als voordeur. Maar dit is meer mode, dan dat het een functionele waarde heeft.

Het enige is dat een voordeur vaak geen klink aan de buitenkant heeft waarmee de deur geopend wordt. Meestal moet een voordeur van de buitenkant dus met een sleutel geopend worden.
Erna55
7 jaar geleden
Ik begrijp de minnen niet, plus.
Inekez1
7 jaar geleden
De minnen waren niet van mij, maar ik begrijp ze wel.
De eerste zin is totaal irrelevant voor de vraag. Het gaat om een bepaald type deur, niet waar die geplaatst wordt.
De tweede zin lijkt te verwijzen ('in dat gat') naar een stuk tekst dat er niet is.
Derde zin, ok.
Vierde zin heeft betrekking op het deurbeslag, niet op de deur zelf. Je kunt op elke voordeur een normale klink monteren en op elke achterdeur een voordeurslot zetten.
teusvh
7 jaar geleden
Je kunt het soms zien aan de onderkant van de deur. Die is dan iets schuin, zodat water afdruppelt aan de buitenkant. Omdat een voordeur naar binnen draait is dat dus precies andersom dan bij een buitendeur. NB: dit is geen 'bewijs', maar wel een indicatie.
Als ik die deur zo zie is € 3000,- overigens best een fors bedrag. Misschien ben je getild.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@Inekez1
Ik wil tóch even reageren. Ook met de eerste zin ben ik serieus. Ik geef in de rest van mijn antwoord aan dat er niet veel verschil zit tussen een voor- en achterdeur. Met die eerste zin bedoel ik dat het feit dat een deur aan de voorkant van het huis zit, dat simpele feit het een vóórdeur maakt. Idem voor de achterdeur. "Plank" en "gat" tja... dat slaat op een opmerking die je in mijn omgeving krijgt wanneer je een deur vergeet te sluiten. "Die plank pas precies in dat gat. Maak 'm dan ook effe dicht !" Om nu niet constant voor- of achterdeur te moeten schrijven heb ik even voor deze woorden gekozen. That's all. Maar toegegeven, ken je de uitdrukking niet, dan kan het wat vreemd over komen. De derde zin is geen probleem begrijp ik. :-) De vierde zin heeft inderdaad betrekking op het deurbeslag. Vaak wordt dat ook als onderdeel van de deur als geheel gerekend en ja, het kán ook met een klink maar meestal is het niet het geval (vandaar ook het woordje "vaak" in die zin.)
Maar wanneer je het beslag los van de deur wil zien versterkt dat alleen maar mijn antwoord: er is niet veel verschil, wanneer het om functionaliteit gaat ! Nogmaals en voor de volledigheid: qua uiterlijk en stijl classificeren mensen een bepaalde deur vaak wél als voor- of achterdeur. Maar da's puur uiterlijk.
Het verschil is dat een voordeur naar binnen opent en een achterdeur naar buiten.
Voor de rest is er geen verschil in kwaliteit of duurzaamheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een achterdeur
... (of tuindeur/keukendeur) heeft meestal een groot gedeelte van glas, voor uitzicht op de tuin (zeker bij dubbele deuren), maar ook bij de keukendeur naar buiten.

Een voordeur
... is bijna altijd geheel van kunststof of hout met soms (bij het houden model) een klein raampje dat open kan en verder vaak een smalle glazen doorkijk, meestal voorzien van inkijkwerend glas.

-Behalve dat de voordeur zwaarder is en naar binnen opendraait, is het slot ook anders.
-Vaak wordt aan de voordeur wel geld besteed voor een goed (anti-inbraak) slot en wordt er aan de achterkant een beetje licht over gedacht door hier een minder stevig slot in te zetten.

Hoe dit probleem op te lossen, is het oplichting? je zou bijna denken van wel. Ik raad aan iemand ? een onpartijdige vakkundige , goed bekend staande , aannemer? te hulp te roepen. Vraag een mening, zonder veel verhaal vooraf, vertel wat je besteld hebt, een voor- en een achterdeur, en laat zien wat er geleverd/geplaatst is en eventueel voor welke prijs. Ga niet onmiddellijk in op een offerte (dat regel ik wel eventjes voor u voor een prijsje!) nee, daar gaat het niet om, WAT is hier GELEVERD en wat is er voor betaald etc.

Mocht e.e.a. niet aflopen zoals gewenst, is er toch een tijdelijke oplossing noodzakelijk, probleem van de inkijk. Eerst trouwens het slot goed bekijken, of daar niet een andere betere sterker cilinder in kan/moet en ook wat te doen aan de inkijk? Ander glas dan doorkijk. Ook heel tijdelijk op te lossen met een 'gordijntje' maar als je dat nou iets beter wilt doen, ook voor de achterdeur trouwens, er zijn diverse mogelijkheden:

Overlast door inkijk - meer privacy
Ongewenste inkijk tegengaan met behulp van glas:
-Gefigureerd glas.
-Matglas.
-In de massa gekleurd glas/rookglas
-Draadglas.
-Zonwerend glas.

Antwoord

Verschil tussen achter - en voordeur
Voordeur is meestal veel steviger en gesloten/amper glas in. Goed slot in. Opent naar binnen, zodat bezoeker deze niet tegen zich aan krijgt en degene binnen kan zich verschuilen achter de deur en deze snel sluiten indien nodig.
Achterdeur is verschillend, keukendeur of tuindeur, minder veilig/stevig slot. Veel minimaal 50% glas meestal.
Als er geen sprake blijkt van levering van de juiste voordeur en geen geld terug komt, is een andere voordeur misschien niet mogelijk voorlopig, moet het glas (eerst met een gordijntje en daarna) door anti-inkijk glas vervangen worden. Zie bron.