Waarom moet er een bakje water in de piano staan?

Ik heb weleens gehoord dat het goed was maar, waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Voor het houtwerk van de piano is het goed dat de vochtigheidsgraad in de ruimte waar hij staat constant is. Want als daar grote schommelingen in zitten raakt de piano veel sneller ontstemd.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 helemaal waar, zowel mijn pianostemmer zei dat ik sowieso een bakje water in de kast moest zetten en ook een bevriende concertpianiste. Zeker in een nieuwbouwwoning waar de lucht vaak droog is.

Andere antwoorden (2)

Helemaal niet goed voor een piano

Toegevoegd na 18 minuten:
Te veel vocht heeft nadelige invloed op het instrument
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Waarom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderbouwing?
ronron1212
13 jaar geleden
Weinig verstand van piano'ss daarom maar minnen he
Verreweg de meeste piano's staan in te droge kamers.
Van oktober tot begin mei, 2/3 van het jaar, dus veel meer dan de helft van het jaar
staan bijna alle piano's in te droge door c.v verwarmde kamers.
Het hard houten stemblok is de letterlijke harde kern en het hart van de piano.
Doordat de gemiddelde piano in een te droge ruimte staat,
onstaat na 10-tallen jaren uitdroging van dit stemblok.
Hierdoor komen de pennen uiteindelijk los te zitten.
Aangezien de pennen de snaren strak en op de juiste toon houden,
gaan de snaren door uitdroging teruglopen.
Resultaat een snel ontstemde piano.
In een verder stadium wordt 't 'n altijd valse en zeer moeilijk te stemmen piano.
Het hele mechaniek wat uit natuurlijke materialen betaat:
Vilt, leer, hout blijft in betere conditie door de luchtvochtigheid bij te houden
en snelle aftakeling te voorkomen.
Via regelmatig luchten en verdampers kan men de lucht
in de ruimte enigzins op de juiste vochtigheid en kwaliteit houden.
Vermijd dus alle warmte bronnen zoals direct zonlicht
op een piano, kachel of c.v vlak bij een piano.
Een kamer die goed onderhouden wordt qua luchtkwaliteit
en vochtigheid, is ideaal voor de mens, voor planten
en dus ook voor de piano.