Overhangende takken van een boom beschadigen mijn bedrijf. Kan ik de kosten verhalen op de eigenaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (5)

Ik zou eerst in gesprek gaan met de eigenaar van de boom en de situatie uitleggen. Ieder redelijk persoon wil wel een compromis bereiken over zoiets.

In het ergste geval zul je andere stappen moeten ondernemen.

Maar om het te zien gebeuren, niet in gesprek gaan met de eigenaar van de boom, maar dan wel de schade willen verhalen is niet helemaal de juiste weg om te gaan.

Je had eerder actie kunnen ondernemen zodat de beschadigingen je bespaard zouden blijven.

Dus ik zou eerst proberen om tot een overeenkomst te komen voordat je hiermee aan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je de situatie uitlegt aan de eigenaar kan hij 2 dingen doen .
of hij haalt het desbetrefende deel weg of hij laat het zo en dat geft jou het recht om dat gedeelte weg te halen waar je de last van ondervind .
doe dat wel op een manier dat de boom het overleeft anders word het weer en ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eigenaar van de boom is aansprakelijk voor schade door die bom. Dus ja. U kunt deze schade verhalen. Een goede andere stap om te nemen is het -indien mogelijk in overleg- verwijderen van de overhangende delen. U heeft het recht dit zelf te doen. Echter, als je de buurman als goede buur wilt houde, is het beter om dit in overleg op te lossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het allicht proberen, maar het feit dat de takken nu (pas) schade toebrengen aan je bedrijf geeft wel aan dat je deze takken erg lang onbekommerd door hebt laten groeien. Daar waar de takken boven jouw grondgebied hangen, ben jij eigenaar... en het is verstandig takjes weg te snoeien of te zagen, uiterlijk in de herfst voordat ze een bedrijfspand beschadigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stond de boom er eerder dan het pand?
Als dat zo is, dan heb je een pand laten bouwen erg dicht bij de boom van de buren.
Stond het pand er eerder?
Dan heb je de boom van de buren net zo lang laten doorgroeien totdat de boom schade kon veroorzaken aan je pand.
Ik denk in beide gevallen een verloren zaak bij de rechter.
Heb je echter je buurman tijdig gewaarschuwd dat zijn boom erg dicht bij je pand aan het komen is en er misschien schade kan ontstaan door overhangende takken en je hebt dat op papier, dan sta je sterk.
Ik zou gaan praten met de buurman en proberen dat hij zijn bomen snoeit en jij op jouw kosten het dak repareert.