Het maken van kruipruimtes was een bouwtechnische "noodzaak". Om een huis niet te laten verzakken word deze gebouwd op een fundering. Vroeger kwam daar een houten balklaag op waar de vloer op rustte en die houten vloerlaag mocht niet in het vocht komen. De oplossing was de kruipkelder van 30 - 80 cm onder het maaiveld. Hierdoor bleef de vloer zelf droog, hoewel de kruipruimte zelf ook water kan bevatten. De kruipruimte moet wel geventileerd worden.

Tegenwoordig kunnen de betonnen vloeren rechtsreeks op het zand worden gestort en zijn kruipruimtes niet meer nodig. Op de Brabantse zandgronden wordt dit al langer toegepast en zijn niet alle huizen voorzien van kruipruimtes. Mijn huis heeft bijvoorbeeld geen kruipruimte.

Toch wordt het volstorten vanhuidige kruipruimtes niet echt aangeraden. De kruipruimtes zorgen ook voor ventilatie.

Houten balklagen mogen ook niet meer worden toegepast, dus als wordt besloten om een kruipruimte aan te leggen bij een nieuwbouwwoning, dan zal dat meestal functioneel zijn, om er de leidingen in weg te werken.

As je een bestaande kruipruimte hebt kan je die in ieder geval gebruiken om de vloer aan de onderkant te isoleren, om de CV-, audio-, water- en electraleidingen onder de vloer door te leggen. In de oorlog werden kruipruimtes ook wel gebruikt om onderduikers te verstoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hier kan niemand tegenop.+

Andere antwoorden (4)

Voor de ventilatie
Voor alle leidingen
Tegen vocht
Voor je schoonmoeder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Isolatie
Als je bijvoorbeeld een kraantje in de tuin wilt dan moet je een leiding onder der buiten muur door trekken.
Als je geen stroomdraden over de grond wilt van je dollb surround set dan moet het via onder de grond.
Je wiet plantage.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor alles wat je wilt uitbreiden in huis wat te maken heeft met water, gas en elektra.
Maar ook voor onderhoud plegen want bij lekkage van je water of gas leiding moet je er wel bij kunnen.
Voor vocht afvoer van de muren van je huis.
En het is een fantastisch onderkomen voor muizen en spinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt een kruipruimte op diverse manieren heel nuttig maken. ten eerste als (wijn)kelder om allerlei zaken in op te slaan waar je elders geen plek voor hebt en die goed tegen de omstandigheden onder de grond kunnen.
Als kweekruimte voor asperges, witlof of paddestoelen.
Ook ken ik iemand die van zijn kruipruimte een vulstation heeft gemaakt voor zijn duikflessen.Onder de grond veroorzaak je minder geluidsoverlast. En ik ken iemand met een hele grote kruipruimte (en huis) die er een parkeerplaats een zwembad en een speelruimte heeft gemaakt voor tafeltennis.
Al met al zijn er veel verschillende toepassing te bedenken.
Een goede uitgegraven en betegelde kruipruimte kan je huis meer waarde geven ook bij verkoop. Je hebt immers je huis met een aantal kuub vergroot. De kosten zijn relatief laag als je zelf alles uitgraaft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je niet in de war met een kelder? Een kruipruimte meet meestal 30-80 cm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ik ben niet in de war en van 30 centimeter is twee meter te maken, al moet je dan wel flink graven.
Het laatste voorbeeld was wel een kelder die tijdens de bouw van het huis werd gerealiseerd.
Zo maak je van een kruipruimte uiteindelijk wel een kelder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, duidelijk. Ik ken alleen kruipruimtes met een betonnen fundering.