grasmachine wil niet starten; hoe oplossen?

ik heb ongeveer 2 maanden geleden een grasmaaier op benzine tweedehands aangekocht. mooie machine en ziet er nog bijna nieuw uit!!!
omdat ik nogal druk bezig was de laatste maanden en geen tijd vond wilde ik nu mijn grasmachine voor de eerste keer gaan gebruiken maar opstarten lukt me niet.
bij de verkoper van de grasmachine deed die het wel en van de eerste keer!
ik heb de bougie er al uit gedraaid en schoon gemaakt maar toch lukt het me nog steeds niet...
kan ik misschien een spuitbus met ontstekingsgs kopen en die in de luchtinlaat spuiten of is er nog een andere mogelijkheid?
misschien heb ik niet genoeg kracht meer om de startkoord strak genoeg aan te trekken omdat ik dit jaar nog 69 wordt...

8 jaar geleden
in: Tuin
23.6K

Het beste antwoord

Het lijkt op een probleem dat ik in mijn werk vaker en vaker tegenkom. De laatste keer dat de motor gestart is is twee maanden geleden. Toen zat de vlotterkamer van de carburateur vol met benzine. De (meest gebruikte) euro95 benzine is door allerlei toevoegingen, o.a. bio ethanol, erg gevoelig voor veroudering en zal een kleverig residu in de carburateur achterlaten en juist omdat grasmaaiers een relatief kleine motor hebben zitten er ook kleine sproeiers in de carburateur die dus snel verstopt zitten. Die twee maanden is daar lang genoeg voor. Dit verklaart ook waarom de motor even loopt als je benzine in de carburateur spuit. De enige remedie is de carburateur (laten) schoonmaken, is overigens niet heel ingewikkeld. Als de motor weer goed loopt is het verstandig om geen euro 95 meer te gebruiken maar bijvoorbeeld BP Ultimate of Shell V power, Die bevatten geen ethanol. De motor laten draaien na gebruik met een gesloten benzinekraan totdat deze uit zichzelf stopt helpt ook, er zit dan weinig of geen benzine meer in de vlotterkamer. Dit probleem komt ook voor bij buitenboord motoren en motorfietsen als ze niet regelmatig gebruikt worden.
Een andere mogelijkheid is de motor te laten draaien op Aspen benzine dat dat probleem niet heeft, maar dat is ruim twee maal zo duur als benzine van de pomp.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
samaiphon
8 jaar geleden
ik had ook al het idee gehad dat de carburator ergens verstopt was maar ik ga proberen de machine open te maken om dat te fiksen.
bedankt voor uw deskundige uitleg en voor mij is dit het beste antwoord!
samaiphon
8 jaar geleden
bedankt en dit was het beste antwoord

Andere antwoorden (2)

Een grasmaaier heeft een erg eenvoudige motor die normaal weinig problemen geeft.
Wel moet er de juiste brandstof is ( wel of geen mengsmering).
Verder kan er wel eens condenswater in de tank komen, vooral als hij een tijd stil heeft gestaan.
Ik zou de tank helemaal leeg maken, goed met benzine omspoelen en er nieuwe benzine in doen.
Mogelijk zit er water in de carburateur, dus ook goed spoelen in benzine.
Bijna altijd zijn de problemen daarna opgelost.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou had ik hetzelfde probleem met een gloednieuwe grasmachine. Er zit op mijn machine een geel rubber balletje. Dat is een soort pompje. Voordat ik de motor start, druk ik daar net zolang op totdat er een beetje benzine uit druppelt. Wanneer ik daarna begin te starten, doet ie het ook.
Toen ik dat pompje nog niet gebruikte, kon ik aan het starttouw trekken zoveel ik wilde, de motor ging niet aan. Nu moet ik wel nog een paar keer trekken, maar hij doet het wel.