Er zitten allemaal beestjes in mijn deursponning die op boktor lijken, komen die in de winter binnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
3.9K
Poet
10 jaar geleden
Dat zijn wantsen. Maar welke?

Het beste antwoord

Het zijn Rhyparochromus Vulgaris, een type bodemwants.

Deze zijn in Europa en Voorazië weid verbreid. Ze zijn vaak te vinden in tuinen, parken of bosranden.

Met hun steeksnuit, die onder hun lichaam verborgen zit, kunnen ze plantensappen opzuigen. Ze zoeken in de herfst dood hout op om onder de bast te overwinteren.

De dieren bezorgen geen schade of overlast. Normaliter worden ze in woningen slechts gezien als ze met brandhout naar binnen zijn gehaald en dan door de hogere binnetemparatuur uit hun winterslaap worden gehaald. In tegenstelling tot veel andere wantsen -zoals de bedwants - steken ze geen mensen.

Als de dieren zo met brandhout binnen zijn gekomen sterven ze doorgaans vanzelf door de lage luchtvochtigheid. Bestrijding is daarom niet nodig.

Toegevoegd na 23 uur:
Kenmerkend voor wantsen zijn die driehoekige / ruitvormige vormen op hun rug die je hier ook ziet. Kenmerkend voor deze specifieke wants zijn die twee zwarte stippen.
Poet
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord was juist, het blijkt inderdaad de Rhyparochromus
Vulgaris te zijn.
Ben opgelucht dat geen boktor is. Vriendelijk Bedankt