Wat zijn dit voor voorwerpen?

Hallo,

Ik ben erg benieuwd wat de twee voorwerpen op het plaatje zijn.

Voorwerp 1: is volgens mij van koper. Onderaan zit een bakje met daarboven een bakje waarmee je kan schenken. Deze is volgens mij afneembaar. Het geheel van ongeveer 15 centimeter hangt aan een stokje met een haakje van ook ongeveer 15 centimeter.

Voorwerp 2: Dit voorwerp is in geheel iets kleiner dan het eerste voorwerp. In geheel zo'n 25 centimeter. Het is een bakje met een dekseltje. Dit dekseltje is niet afneembaar, maar kan je wegdraaien. Aan het bakje zit een ligt gebogen hendeltje met ook hieraan weer een mechanisme om het geheel op te hangen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Het zijn wierookbakjes als ik me niet vergis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit zijn olielampjes.
Net zoals men vroeger een blaker (kaarsenhouder met kaars) had, is dit eigenlijk ook een zelfde principe, maar ik denk dat dit systeem ouder is dan de kaars. Men had geen elektriciteit, maar wilde wel verlichting hebben. Je vult ze met een beetje lampolie (vroeger met o.a. olijfolie) en legt een brandpit (lontje) in het tuitje.
De haak aan de bovenzijde dient om hem aan op te hangen.

Ik heb er zelf 2. Ik zal een foto toevoegen, zodat je kunt zien hoe je op moet hangen, want zo te zien heb jij ze aan de wand hangen, waardoor je ze niet kunt gebruiken. Normaal hangen ze bij mij aan de zijkanten van de schouw, maar ik heb ze nu, voor de foto, naast elkaar gehangen aan de voorzijde.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het zijn voorlopers van de snotneus. Een snotneus heeft een lange tuit waar het lontje ingaat. Lijkt op een miniatuur theepotje.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het zijn voorlopers van de snotneus. Een snotneus heeft een lange tuit waar het lontje ingaat. Lijkt op een miniatuur theepotje.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik krijg met geen mogelijkheid de foto toegevoegd, terwijl die nog onder de 4 mb zit.
Begrijp er niets van.