Is een ladekast of een hangkast beter?

In welke kast blijft kleding het mooist en welke kast bespaart de meeste ruimte?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Interieur
3.2K

Antwoorden (5)

Kleding die gauw kreukt kun je beter ruim ophangen. Jasjes kun je haast niet opvouwen, die je moet je wel ophangen. Truien en t-shirts kun je wel opvouwen. Een combinatie van een hang-legkast is daarom het handigst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een hangkast blijft je kleding het mooist,maar een kast met planken,gaat meer in.

Je kunt dan ook voor een combinatie gaan,dus half hang,half leg.

Je kleding kun je dan ophangen en de rest zoals t'shirts,ondergoed en sokken kun je voor het leggedeelte gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens! +1
Jurkjes.colberts, blouses en overhemden hang je op,
broeken, truien , hemdjes en t-shirts vouw je op en leg je in de kast.
sokken, leggings, en ondergoed gaan prima in een la.

Toegevoegd na 20 minuten:
Een combinatie van die drie is dus het handigst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede uitleg van wat waar hoort. Heel duidelijk :) +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of het zo hoort weet ik niet, maar voor mij werkt het goed, ik kan geen overhemden opvouwen dus die hang ik op.
Maar wel bedankt.
Dat ligt aan het soort kleding wat je hebt. Mijn man heeft wel een pak maar dat heeft hij minder dan eens per jaar nodig dus dan strijk ik het wel even.

Ik heb blousjes die gewoon netjes opgestapeld liggen, die strijk ik en leg ze dus gewoon in de kast.

Mijn man heeft geen overhemden voor zijn werk maar gebruikt tshirts en de paar overhemden die hij heeft liggen ook gewoon in de kast.

Ook mijn zonen hebben alleen maar planken ik vind de hangdelen veel en veel te veel ruimte innemen en die hebben wij niet.

Ik heb geen jurken dus daar heb ik ook geen hangruimte voor nodig.

Vroeger hadden wij op zolder een hangkast voor dat enkele stuk wat zou moeten hangen maar die liggen dus nu allemaal in de kast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar wil je juist ruimte besparen? veel hangt bv. af van de vorm van je kamer.Dus als je vraagt welke kast het meeste ruimte bespaart, ligt het eraan wat je bedoelt. Inderdaad is een combinatie hangkast/legplanken het beste. Sommige dingen, zoals wollen truien, kunnen beter liggen. Bloesjes e.d. kan je natuurlijk mooi opplooien, maar dat is best wat werk. Plus zie je bij katoenen bloesjes vaak de "plooi" waar je het hebt opgeplooid. Idem voor broeken, je maakt kans op een plooi. Hangen is dan beter. Maar zoals gezegd, veel hangt af van de eigenschappen van je kamer.
Bedenk : een hangkast heeft meestal een minimale diepte van 52 cm. dit omdat anders de kleerhangers er niet in passen. Als het op ruimte in de lengte aankomt, kan je je heil eventueel zoeken in het systeem dat Ikea op de markt heeft gebracht : een hangkast waar de kleerhangers niet parallel hangen met de achterkant van de kast, maar vanuit de achterkant naar voren geplaatst zijn. De diepte van die kast is slechts een goeie 30 cm, wat je 20 cm bespaart in de diepte. Onderaan kan je dan enkele legplanken plaatsen waar je je geplooide kleding op legt. En eventueel ook enkele lades of dozen, waar je bv. kousen in kan opbergen. Bedenk wel dat je voor Ikea-systemen een minimale plafondhoogte moet hebben.
Is je kamer ook daarvoor te klein, dan kan een ombouw rondom je bed, met aan de zijkanten hangkasten en boven je bed legkasten een plaatsbesparende mogelijkheid zijn. Of een bed kopen met lades, waar je je kleding en andere zaken kan in deponeren, en een apart hangkastje met schuifdeuren (die nemen minder plaats in omdat je geen rekening moet houden met de draaicirkel van de kast). Maar er zijn er nog andere natuurlijk, je hebt m.i. al heel wat nuttige tips gekregen hierover.
Haal wat boeken in huis over compact wonen of wonen in kleine ruimtes. Daar vind je vast nog meer tips om op een beperkte ruimte spullen kwijt te kunnen zonder teveel ruimteverlies.

Toegevoegd na 1 minuut:
BTW : een kast met spiegel(schuif)deur is handig om je outfit te checken en maakt de ruimte optisch groter. Dus ook een aanrader in kleine ruimtes