Fietsketting roest met kraanwater maar niet met regenwater. Hoe kan dit?

Iemand enig idee hoe dit kan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Roest ontstaat doordat ijzer reageerd met het zuurstof in het water. Daarbij begint een elektrochemisch proces. Dit proces kan versneld worden door bijvoorbeeld zout (natrium). Omdat dit beter geleidt. Ook kunnen zuren dit versnellen en basen dit langzamer laten verlopen. Zuren hebben een lage pH waarde en basen een hoge. Hoe lager de pH waarde hoe zuurder iets is. Je kan je voorstellen dat kraanwater een hogere pH waarde heeft dan slootwater. En daardoor zal de ketting minder snel roesten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
kraanwater heeft een ph van 7 of hoger (neutraal tot ligt basisch) regenwater tussen de 4 en de 6 ligt zuur, maar kan zuurder zijn door luchtvervuiling. In de vraag staat dat het met kraanwater juist wel roest, precies andersom met wat je zou verwachten. In kraanwater zitten wel meer zouten dan in regenwater
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Je kan je voorstellen dat kraanwater een hogere pH waarde heeft dan slootwater. En daardoor zal de ketting minder snel roesten." Precies! maar de vraagsteller heeft juist roest met kraanwater en heeft dit effect niet met regenwater wat juist een beetje zurig is i.t.t. kraanwater die neigt met 7.5 - 8.2 pH tot licht basisch....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gaat het hier om dezelfde ketting in twee verschillende soorten water of om twee verschillende kettingen ? Mogelijk dat 1 ketting beter met vet is ingesmeerd ? Kortom zijn beide kettingen volledig schoon ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het betreft een schone ketting. Na het mountainbiken schoonmaken en afspoelen met kraanwater begint het sneller te roesten dan schoonmaken met regenwater.