Hoe zou het kunnen komen dat ons kraanwater naar vis smaakt?

Wij wonen nu anderhalf jaar in ons nieuwe huis en ik heb een paar keer meegemaakt dat het kraanwater smaakt alsof er een vis in gelegen heeft. Op dit moment heb ik dit ook weer ervaren, maar als ik naar de badkamer ga en daar water uit de kraan drink smaakt het niet zo. Van een visgeur heb ik niet echt veel gemerkt, maar wel echt de smaak als ik het drink. Ik heb gegoogled en ik kan alleen maar één stukje vinden van iemand dit dit ook had (https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/voeding-gezondheid/kraanwater-in-amsterdam-stinkt-naar-viswater).
Wat zou dit kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
9.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb je toevallig een koker er tussen zitten? Die schijnen soms een bij smaak te geven.
Cryofiel
7 jaar geleden
Lig het aan de kraan waar je uit drinkt? Dan ligt het dus niet aan het water dat uit de waterleiding komt. Proef je het alleen als je je mond onder de straal houdt, dan wel als je je handen als een kommetje onder de straal houdt en uit dat kommetje drinkt? Of proef je het ook als je het water in een glas doet en uit het glas drinkt? Als je het alleen proeft wanneer je direct uit de kraan drinkt (dus niet uit een glas), is het mogelijk dat er een fout in de elektrische bedrading van je huis zit waardoor je kraan lichtjes onder spanning staat.

Antwoorden (1)

Vermoedelijk betreft het een metaalsmaak, dat lijkt wel wat op de smaak van vis.

Metalen leidingen of metalen onderdelen van de leidingwaterinstallatie geven in de eerste periode van gebruik metalen aan het water af. Dat gebeurt vooral tijdens stilstand. Bovendien kunnen nieuwe leidingen, ondanks dat ze bij oplevering zijn doorgespoeld, nog kleine vuildeeltjes bevatten.

Zet de eerste drie maanden elke dag die kranen een paar minuten open. Zo kan de gehele installatie worden gespoeld. Meestal gaat het om de kraan die het verst weg is van de watermeter of de hoofdwaterkraan.

Hebt je koperen leidingen in de woning dan kan bij langdurige stilstand van het water een heel klein deel van het koper erin oplossen en daardoor een beetje een metaalsmaak krijgen. Bij te langdurige stilstand kan de concentratie koper hoog oplopen. Langdurig gebruik van water met te hoge kopergehaltes kan schadelijk zijn voor je gezondheid. Spoel daarom koperen leidingen voor gebruik even door, zeker na vakanties.
Amadea
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik ben heel benieuwd of het nog uitmaakt uit welke kraan vraagsteller het water haalt.