Kunnen planten artistiek zijn?

En zo ja: Hoe, en welke zijn nu echt artistiek?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De reden dat ik het vroeg, is omdat ik artistiek alleen ken in de betekenis van een persoon, een kunstenaar is artistiek. En ik wist niet wat ik me moest voorstellen bij een artistieke plant. Maar volgens Van Dale heeft artistiek meerdere betekenissen: ar·tis·tiek bn, bw 1 aanleg hebbend voor de kunst: een ~ meisje 2 kunstwaarde bezittend: ~ werk 3 zich bezighoudend met kunstaangelegenheden: ~ directeur Dus een voorwerp kan blijkbaar ook artistiek zijn, weer wat geleerd (en dat als voormalig kunststudent haha). Of een plant kunstwaarde bezit, tja... dan kom je bij de vraag wat kunst nou eigenlijk is, en of er een God is die de plant bedacht heeft.... en dan zijn we nog wel een paar jaar aan het discussieren, dus of ik daar nou op in moet gaan?

De plant zelf niet natuurlijk, die hebben geen besef en dus geen gevoel voor kunst.

Ik vind persoonlijk de Sanseveria's een zeer artistieke verschijning. Geraniums daarentegen hebben totaal geen artistieke uitstraling.

Dat ligt eraan hoe je ze neerzet of rangschikt. Als je dat goed doet zijn ze artistiek.

Ik vind een Calla erg artistiek, bijna kunst!

Ja, ik denk het wel. Smaken verschillen natuurlijk maar deze heeft naast een artistieke kant ook nog iets amoureus...

Ik vind deze plant erg artistiek overkomen en dan met name door zijn gewaagde vorm. De beleving van het begrip artistiek verschilt natuurlijk per individu, maar de meesten zijn het er bij deze plant wel over eens dat deze een grote artistieke waarde heeft. Over de geur wordt minder enthousiast gedacht.

Ja, wat dacht je van de vleesetende plant. Die zijn behoorlijk artistiek.

Ja hoor, de vingerplant.

Volgens mij is de Paradijsvogelplant het meest artistiek. Latijnse naam Strelitzia reginae. Hij komt uit Zuid-Afrika, maar is ook geïmporteerd naar Europa. Ik leerde 'm kennen op Madeira, hét bloemeneiland. Een prachtige naam, en moet je eens zien wat een perfecte schoonheid de bloem van deze plant heeft:

Dat is persoonlijk. Een plant betreft een natuurlijk product en geen kunstzinnige uiting van een menselijk wezen.. Daarom kan het zijn dat iemand een geranium absoluut niet artistiek vindt, terwijl de beroemde Zweedse Carl Larsson (kunstschilder) deze plant veelvuldig een prominente plek in zijn geweldige kunstwerken geeft. Zelf vind ik sommige takkenbossen (al helemaal zwart soms..) het summum van artisticiteit en ook een vaasje anemonen past binnen deze artistieke hoogte. Vooral als een paar exemplaren hun kopje al laten hangen. De citroenplant (hoogtijdagen in de beginjaren 70) mag er op genoemd gebied trouwens ook wezen. Het is off topic, maar treurwilgen vind ik op groengebied wel de kroon spannen. Kunst met een grote K .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100