Wie weet of dit een antiek stoeltje is ?

Ik heb het stoeltje ooit voor 2 gulden gekocht in kringloop winkel. Onder de zitting staat de naam Thonet . Zie foto .

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
2.8K

Het beste antwoord

Wow, als dat een echte is, heb je een leuk stoeltje voor een leuk prijsje. Want ALS het een origineel is, is hij absoluut antiek, van voor 1900 zelfs. vermoedelijk echter gaat het om een later in grote massa geproduceerd model, en het moet dan voor de eerte wereldoorlog zijn wil het antiek zijn.

Michael Thonet (Boppard, 2 juli 1796 - Wenen, 3 maart 1871) was een Duits-Oostenrijkse meubelmaker en industrieel en wordt wereldwijd beschouwd als een der grootste pioniers inzake meubeldesign.

Zijn bekendste stoel is de Thonetstoel 14 (met biezen zitting en ronde rug) warvan je gegarandeerd wel eens een (nagemaakt) exemplaar hebt gezien. Ook de bekende schommelstoel met "krullen" die een echte klassieker is, is van zijn hand.

Dit kan natuurlijk een nagemaakte klassieker zijn, maar het stempel maakt hem wel heel interessant. Al is het wel zeker dat hij ooit opnieuw gestoffeerd is ; de stoffering en het naaiwerk zijn gewoon TE nieuw. Zijn fabrieken bestaan overigens nog steeds. De stoel kan dus ook heel goed na zijn dood in één van zijn fabrieken vervaardigd zijn. Waardevol zijn de meubels over het algemeen niet; daarvoor zijn er TE veel gemaakt.

Ik kan die precieze stoel niet vinden, maar schat hem ergens tussen Biedermeijer en de late jaren 30. Meer dan tee euro is hij zeker waard ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Maar als dit van een Duits-Oostenrijkse meubelmaker zou zijn, waarom is het dan in (het goedkope) Tsjechoslowakije gemaakt? Het lijkt mij dat dit een duidelijke verwijzing is dat het namaak betreft...
Amadea
7 jaar geleden
Hé, ik zie nu dat het plaatje waarop staat dat ie in Tsjechoslowakije gemaakt is ontbreekt. De eerste keer dat Lobke70 de vraag stelde lag de stoel op z'n kant, en was dat wél te zien....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat heb ik verder niet gezien, maar ik weet ook niet precies waar alle Thonet-fabrieken zitten ; kan zomaar in Tsjechie of Slowakije zijn. Zijn eerte fabriek was in Korichan ; het huidige Tsjechie. twee in Bistritz (Roemenië) , een in Wsetin ; wederom Tsjechië. Klopt dus wel. In zijn tijd (rond 1860was "Oostenrijk" iets groter dan nu ;-)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Keizerrijk_Oostenrijk
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea klopt helemaal wat je schrijft. Ik wilde gisteren 3 foto's er op zetten maar door mijn geklungen ging dat helemaal mis. Volgens mij kun je er maar 2 foto's bij voegen. Maar inderdaad ook aan de onder de zitting aan de andere kant staat wat jij beschrijft. Dus 2 stempels.