wat zijn die rood-witte deurtjes op de raamkozijnen van landhuizen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
8.8K
ronron1212
7 jaar geleden
Niet alleen op landhuizen veel boerderijen hebben ze ook en oude huizen op het platteland ook. Dat zijn luiken om 's avonds dicht te doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja weet ik

Antwoorden (2)

Dat zijn luiken waarmee de ramen kunnen worden afgedekt.

De luiken worden 's morgens geopend en 's avonds gesloten. Zo kunnen 's nachts inbrekers worden geweerd en ze maken het dan donker in huis zodat men goed kan slapen. Overdag kunnen ze worden geopend zodat er licht van buiten via de ramen in huis kan komen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Blind_(luik) staan over de beschildering van luiken en over de betekenis van de rood-witte zandloperfiguur de volgende teksten:

"Beschildering van luiken

Een klassiek patroon op luiken is de zogenaamde zandloper (soms ook diabolo genoemd). De diagonalen verdelen het luik daarbij in vier driehoeken, welke dan om en om gekleurd worden, vaak rood en wit. Boerderijen die behoren of behoorden tot een landgoed of kasteel hebben nu de zandloper vaak geschilderd in de kleuren van het wapen dat behoorde aan de vroegere eigenaar van het kasteel, bijvoorbeeld zwart en wit (Duitse Orde), rood en groen, geel en blauw. Het gebruik van het zandloperpatroon is nu nog steeds terug te vinden als een traditionele versiering van luiken van oude gebouwen en boerderijen."

en

"Betekenis van zandloperfiguur

Luiken, deuren en poorten van oude kastelen, boerderijen en sommige huizen in steden worden nog steeds versierd met een figuur die lijkt op een zandloper. Ondanks de uiterlijke gelijkenis hadden vermoedelijk niet veel boeren vroeger de behoefte een symbool voor vergankelijkheid op hun luiken te schilderen. Waarschijnlijker is dat de figuur verwees naar een ingekleurde afbeelding van het schuinkruis (andreaskruis), zoals die ook vaak voorkomt op stiepeltekens, bovenlichten, tuugkisten en metseltekens. Deze figuur komt ook terug in het zonnerad en werd vroeger geschilderd aan de buitenkant van de gesloten luiken. Het gebruik van het symbool van het schuinkruis op luiken, al dan niet geschilderd, diende dan als bescherming tegen onheil."
7 jaar geleden
Grote landhuizen hebben die luiken om te sluiten. Dat is al in andere antwoorden gemeld. Echter ook de boerderijen die bij de landhuizen behoren hebben de luiken en wel in dezelfde kleuren, zodat je kan zien welke arbeidershuizen en boerderijen bij de 'landheer' behoren.
Als ik zoek op "luiken bij landhuizen en boerderijen" zie ik nu dat de luiken in de meeste gevallen in monumentengroen zijn overgeschilderd en de kleurstelling verdwenen is. Dat is jammer en een aantasting van de historie.
Deze luiken waren dus niet alleen voor de energiebesparing en het weren van inbrekers, ze waren ook een herkenning voor het eigendom van de landheer.
Ivana
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
De foto zou zo maar uit haarzuilen kunnen komen Dit dorp was vroeger van de kasteelheer van haarzuilen.
Antoni
7 jaar geleden
Over welke foto heb je het, @ronron1212?
ronron1212
7 jaar geleden
safehome-inbraakpreventie.nl/plaatjes/raam%205.jpg...