Hoe kan ik een kokosnoot laten ontkiemen? En wordt het een mooie plant?

Het zou me leuk lijken om zelf eens een kokosnoot te laten ontkiemen, maar hoe doe ik dat? Moet ik hem in een bloembak begraven met de die donkere plekken naar boven? Of moeten die plekken niet bedekt worden met aarde? Is potgrond goed? Hoe hoog wordt die plant en is hij mooi? Hoeveel water moet hij hebben? Moet je er tijdens het ontkiemen een plastic zak overheen zetten?

7 jaar geleden
in: Wonen
8.1K
jc54
7 jaar geleden
Het schijnt te kunnen, met veel moeite en inzet. http://palmvrienden.net/lapalmeraie/2010/08/cocos-nucifera-ervaring-lezer/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het kan prima, mits je beschikt over een verwarmde kas (of in een bejaardenhuis woont) ; om hem te laten kiemen moet het namelijk de eerste tijd wel een flink stuk boven de 25 graden zijn, en dat is niet prettig om in te wonen. Als het eenmaal een stekje is van zo'n 60 centimeter hoog kun je dat gaan afbouwen. Een als kamerplant gekochte kokospalm (die worden regelmatig aangeboden in tuincentra) kan meteen gewoon de kamer in.

Antwoorden (1)

Het wordt als alles naar wens verloopt een leuk palmboompje: http://palmvrienden.net/lapalmeraie/files/2009/03/cocus-nucifera.jpg .
Er is een constante temperatuur nodig van tussen de 25 à 29° C (kan niet tegen vorst), een hoge luchtvochtigheid (70 à 80%), en heel veel licht.
Neem een kokosnoot waar voldoende sap in zit (even schudden om dat te controleren). Eerst laat je de noot minstens een week in een emmer water weken. Daarna kan je 'm 2 centimeter diep in aarde leggen, net als een boontje op z'n zij. Als voeding gebruik je speciale potgrond voor palmen met wat zand erdoor gemengd. Elke dag water geven. Dan groeit hij snel.

Toegevoegd na 9 minuten:
Een volwassen kokospalm kan 10 tot 30 meter hoog worden, op een tropisch strand. Maar de kans dat een ontkiemde kokosnoot in Nederland langer dan een paar maanden blijft leven is zo goed als nihil. Zo ziet de plant er twee maanden na de ontkieming uit: http://www.waterwereld.nu/images/kokos15.jpg
Amadea