Ik heb verkeerde primer gebruikt op mijn kachel nu laat de zwarte verf los hoe krijg ik de primer er af ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
1.6K
TurfGraver
7 jaar geleden
Laten zand of glas stralen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is de situatie? Heb je terpetinebasis over waterbasis gesmeerd (want dat gaat fout), of heb je geen hittebestendige lak gebruikt?
Maakt niet uit voor het eraf halen, alleen kan wel helpen in de oplossing.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Laten zandstralen lijkt mij ook een goed plan, al krijg je dan wel putjes in de kachel, wil je dat niet dat kun je de kachel laten logen. Als je de moed hebt kun je de lagen ook verwijderen door te schuren.. Voor het verven van een kachel moet je hittebestendige verf gebruiken, voor het juiste advies en product ga je naar de verf en behang speciaalzaak, de doe-het-zelfzaak is hiervoor niet het juiste adres.
Wat je ook kunt doen na het zandstralen, schuren of logen, is in plaats van lak, Zebraline (kachelzwart) gebruiken, een ouderwets product. Het laat een diepzwarte kleur achter. Het enige nadeel hiervan is dat het de eerste keren dat je de kachel brandt stinkt en dat je het regelmatig bij moet houden.

Antwoorden (2)

Is het een pot- of gaskachel?
Je kunt het proberen met een verfafbijt. Afhankelijk van de opgebrachte verf en primer zijn dan alle verflagen te verwijderen.
Als je de "kale" ondergrond nadien schoon wast en goed reinigt (eventueel met thinner), kun je opnieuw een geschikte grondlaag opbrengen en de kachel met een hittebestendige verf afwerken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
er af schuren