Hoe maak je een hamster tam?

Mijn zusje krijgt een hamster en ik namelijk een parkiet :)
Maar hoe tam je een hamster?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2.5K

Antwoorden (4)

Een hamster is een nachtdier, dus die moet je overdag zoveel mogelijk met rust laten. Als je ze overdag te veel oppakt en knuffelt kunnen ze geirriteerd raken en daardoor bijten, want je stoort ze in hun slaap.

's Avonds als het wat duisternis optreedt kun je hem oppakken, knuffelen, in een speciaal hamsterbal stoppen, kunnen ze door de kamer rollen. Je kunt ze voeren uit je hand. Een lege w.c. rol op tafel leggen en hem erdoorheen laten kruipen. Dus gewoon aandacht geven, dan wordt hij vanzelf tam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal duurt het wel een tijdje voor een hamster helemaal aan je gewend is. De ene hamster went soms eerder aan je dan de ander. Geduld is daarom erg belangrijk. Als je een hamster hebt gekocht moet je hem de eerste paar dagen met rust laten. Dus hem niet gelijk proberen op te pakken enz. De hamster moet eerst wennen aan zijn kooi en de andere omgeving.
Ga ook een gewoon bij de kooi zitten, zonder hem gelijk te willen aaien of op te pakken. Zo kan hij wennen aan je aanwezigheid. Praat ook rustig tegen hem, leg je hand bijv. eens in de kooi of ga gewoon kijken wat hij allemaal doet.

Hamsters moeten aan je hand wennen, dit kun je bijvoorbeeld doen door je hand in de kooi te leggen en rustig praten. Door dit te doen wennen ze aan je hand en aan je stem. Na een tijdje, als ze niet meer bang voor je hand zijn, gaan ze meestal voorzichtig aan je hand ruiken.
Als dit ook goed gaat, kun je een snoepje op je hand leggen. Meestal pakken ze dan het snoepje. Als dit niet zo is, moet je het snoepje gewoon rustig in de kooi leggen. De hamster zal het pakken en weten dat het van jou komt. Zo kun je steeds verder gaan en kun je ze oppakken. Let er wel op, dat bij de eerste keren dat je jouw hamster oppakt, je dat wel bijv. boven een tafel doet, want als hij dan valt, valt hij (meestal) niet hard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steek gewoon je hand in de kooi. Waarschijnlijk zullen ze in het begin steeds wegvluchten. Naar verloop van tijd zullen ze toch komen kijken, en zullen ze aan je hand snuffelen. Je kan het wat aantrekkelijker voor ze maken door iets lekkers op je hand te leggen, zoals een Yoghurt drop.

De diertjes zullen langzaam aan de geur van je hand wennen, en zullen er uiteindelijk op gaan zitten. Als dit zo'n beetje een gewoonte wordt, kun je proberen je hand een beetje op te lichten. Het beste kan je de kooi op je bed zetten als je op het punt komt dat het diertje op je hand blijft zitten als je hem oplicht... het kan namelijk nog altijd gebeuren dat het dier buiten de kooi van je hand afvalt of springt, en dan is een zachte landing uiteraard wenselijk.

Jaag nooit achter een dwerghamster aan, want daar worden de diertjes achterdochtig en angstig van, en maak je het hele tam maken praktisch onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hamster moet eerst wennen! Dus niet gelijk je hand in de kooi steken, geld trouwens ook voor je parkiet!
Het is natuurlijk ook vreemd voor dat beestje, nieuwe omgeving nieuwe kooi, nieuwe speeltjes.

Als het beestje gewend is, kun je inderdaad proberen met een snoepje je hand in de kooi te doen, en blijf vooral rustig praten, (geld ook voor je parkiet). Als hij het snoepje niet pakt, gewoon in de kooi leggen en de volgende dag opnieuw proberen, zo went de hamster zich aan je.

Tipje van mij voor je parkiet...laat de vleugels knippen.
En blijf rustig praten als je je hand in de kooi doet, vaak vliegen ze weg, als je de vleugels (laat) knippen kunnen ze nog wel wegvliegen, maar vliegen ze niet hoog. Dus kun je ze gemakkelijker pakken.

Veel plezier met jullie nieuwe huisdieren. ;-)