"De dorpen Waspik, Raamsdonk en Capelle ontstonden omstreeks de 12e en 13e eeuw. Ze waren gelegen op een zandrug die door moerassig gebied liep: De Langstraat. In 1257 werd Waspic, samen met Capelle, voor het eerst schriftelijk genoemd. Er was toen sprake van een schenking door ene ridder Walterus, die het tiendrecht van Waspich en Capella aan de Abdij van Sint-Truiden afstond. Waspik behoorde bij het Baljuwschap Zuid-Holland van het Graafschap Holland. In 1331 was reeds sprake van twee, door de Graaf van Holland uitgegeven ambachten, en wel Neder-Waspik en Over-Waspik. In het moerassige land was de turfwinning een belangrijke bestaansbron. Door de Sint-Elisabethsvloed van 1421 werd de Groote Waard, waar Waspik toe behoorde, vernietigd. Ook het kerkje van Waspik verdween. De huidige Achterste Dijk is een behouden restant van de dijk die het toen gedeeltelijk begeven heeft. Enige tijd na de vloed werd Waspik gebouwd op een iets zuidelijker gelegen plaats, en ook de kerk werd herbouwd. De turfwinning werd weer ter hand genomen en de turfschuiten brachten de turf naar Holland.

De reeds woedende Hoekse en Kabeljauwse twisten bezorgden ook Waspik veel onrust en ellende. Daarnaast trachtte Dordrecht de dorpen in de Langstraat ten eigen nutte te overheersen, onder meer door accijns op bier en turf te heffen. Ook werd men verplicht de turf via Dordrecht te verhandelen. Toen Waspik weigerde aan het turfaccijns te voldoen werden inwoners weggevoerd en in het gevang gebracht. De bevolking nam door dit alles af en in 1514 telde Waspik slechts 400 inwoners, van wie een derde deel armlastig was. Pas in 1546 werd van het Dordtse marktrecht geen melding meer gemaakt."