In welke mate is de taxatie van een huis toepasbaar op de WOZ?

In 2016 is de waarde WOZ door de gemeente bepaald op peildatum 1-1-2015. In januari 2015 is i.v.m. oversluiten hypotheek een taxatie gedaan die lager ligt dan de WOZ waarde. Gemeente wijst mijn bezwaar af en beroept zich op de verkoop waarde van andere (vergelijkbare) huizen. Welke kans maak ik bij een rechter?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
ItisILeClerc
7 jaar geleden
Vreemd, een goed taxatierapport houdt immers evengoed rekening met daadwerkelijk gerealiseerde prijzen van vergelijkbare huizen.
Dit maakt het taxatierapport veel accurater dan de gemiddelde waarde van de omliggende huizen.

Antwoorden (1)

Volgens mij : geen. De WOZ-waarde wordt bepaald door het gemiddelde van een bepaald type huizen in een bepaald gebied, en niet op basis van een toevallige verkoopprijs (die niet alleen lager, maar vaak ook hoger kan uitvallen).
De gemeente kan niet voortdurend bij elke verkoop de WOZ-waarde opnieuw bepalen aan de hand van de taxatie/verkoopprjs. Dat zou niet alleen waanzinnig veel administratief werk betekenen, het zou ook "creatieve" verlaging van verkoopprijzen in de hand werken.

(In de regel wordt de WOZ overigens aan de lage kant ingeschat ; jij hebt toevallig pech, maar de meeste mensen hebben vaak mazzel. (Van mijn oude huis ligt nu, 6 jaar na dato, de WOZ-waarde nog een end ONDER de prijs waarvoor ik het in 2010 verkocht heb ;-) )

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kunt natuurlijk Altijd proberen bezwaar aan te tekenen. Daarvoor is het belangrijk dat je inderdaad een onafhankelijk taxatierapport hebt van de periode rond de verkoop. De procedure en voorwaarden vind je in de tweede link.

Je moet wel met goede argumenten komen waarom de WOZ-waarde voor jou te hoog is ingeschat, en daarbij geldt niet alleen de verkoopprijs, maar ook bijvoorbeeld de mate waarin jouw huis afwijkt van gelijkwaardige huizen in de omgeving.