wat zijn de beste boeken over bloemschikken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
2.4K
Erna55
7 jaar geleden
De beste boeken voor jou zijn boeken die jij duidelijk vind en die aansluiten bij wat je al ( of niet) kunt.
Ben je een beginner dan heb je een ander boek nodig dan wanneer je al ervaring hebt.
De stijl van bloemschikken moet je aanspreken. Je kunt naar de bibliotheek gaan en de boeken doorbladeren. Dan leen je er een paar.

Antwoorden (1)

Het is moeilijk om voor een onbekend persoon te bepalen welke boeken het beste voor haar of hem zijn, maar hier zijn een paar titels die goed staan aangeschreven:

Eenvoudig bloemschikken voor beginners / Alie Groenewoud en Ria van Elteren. Kampen : La Rivière & Voorhoeve, cop. 1992. ISBN 90-384-0484-0. Na een korte inleiding over de bloemschikstijlen en praktische wenken (waaronder benodigd gereedschap) worden 31 verschillende schikkingen voor tal van gelegenheden beschreven. Per bladzijde worden door middel van zwart-wit foto's, tekeningen en beknopte tekst stapsgewijze aanwijzingen gegeven. Bij elk bloemstuk staat ook een grote kleurenfoto. Het gebruikte materiaal is simpel en gemakkelijk te verkrijgen. Met een minimum aan materiaal wordt een maximum aan resultaat bereikt. Uitermate geschikt voor iemand die nog nooit een bloemstukje heeft gemaakt. Bruikbaar als cursusboek.

Handboek bloemschikken / Judy Spours. Utrecht : Veltman Uitgevers, cop. 2003. ISBN 90-5920-109-4. Technieken en ideeën voor het maken van (meestal eenvoudige) bloemstukken worden beschreven. Naast levende bloemen wordt ook enige aandacht besteed aan droogbloemen. Per kleur wordt een compositie stap voor stap uitgelegd. Eenvoudig woord- en taalgebruik en veel goede foto's. Voor mensen met geen of weinig ervaring met bloemschikken.

Kleurrijk bloemwerk : gaas en mand als basis voor kleurrijk bloemwerk / Herma Sinnema. Baarn : Cantecleer, cop. 2001. ISBN 90-213-3120-9. Met als basis manden of gekleurd gaaswerk worden bloemstukken gemaakt, rekening houdend met bij elkaar passende kleuren. Daartoe is een kleurencirkel opgenomen. Eenvoudig woord- en taalgebruik. Goede illustraties (paginagrote kleurenfoto's en enkele zwartwittekeningen). De moeilijkheidsgraad van de arrangementen varieert. Bruikbaar voor iets gevorderde bloemschikkers.

Bloemen geven zin : symbolische bloemsierkunst voor liturgie en bezinning / Tini Brugge ; creaties Hanneke Maassen. Kampen : Kok, 2005. ISBN 90-435-0532-3.
Na inleidende hoofdstukken (o.a. over kleur- en getallensymboliek, en de rol van liturgische schikkingen) wordt via voorbeelden het kerkelijk jaar gevolgd. Elke feest- of gedenkdag krijgt een passende tekst, een uitleg over de schikking en een kleurenfoto. Het boek is oecumenisch van opzet. Ook thuis zijn sommige arrangementen heel goed uit te voeren. Eenvoudig woord- en taalgebruik, en goede illustraties. Een boek dat iedereen die zich met deze vorm van bloemschikken bezighoudt zal inspireren.
Bronnen:
Amadea