Als jij weet hoe je een pit plant dan kan je vast ook wel een kersenpit planten, ja. Maar het is niet gemakkelijk om daar een kersenboom uit te laten groeien, als je dat bedoelt. Om de pit te kunnen laten ontkiemen moet je 'm eerst drogen, dan enige tijd koud bewaren, en vervolgens in de warmte brengen.
Amadea
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
En natuurlijk niet vergeten hem daarna in de grond te stoppen ;-)
jc54
7 jaar geleden
En zelfs áls het lukt om een boompje op te kweken, dan is het nog maar de vraag, kómen er kersen aan en zo ja, zullen ze smaken........
Een kersenboom met lekkere kersen is geoculeerd (een vorm van enten).
Amadea
7 jaar geleden
Dat is zo, maar dat vraagt Jannie niet.
Ga eens op zoek naar het boekje "Plant een pit" van Ralf Efraimsson
(ISBN 9021006138).
Kersenpit vooraf stratificeren (voorkoelen). Leg de pitten in een pot met iets vochtig zand of mos gedurende 2 à 3 maanden op een donkere plaats met een temperatuur van 1-6 graden. Hierna de pitten afvijlen of met schuurpapier bewerken, zodat ze gemakkelijker kunnen ontkiemen en dan ca. 1 cm diep zaaien in een pot met gewone potgrond. Zet de pot op een lichte plaats bedekt met een glasplaat of plasticfolie met gaatjes (bovenste aardelaag vochtig houden). Zodra de plantjes opkomen dagelijks besproeien, maar tevens overpotten in een grote pot. In in de voorzomer in de tuin zetten, omdat de plantjes binnenshuis niet lang te houden zijn. Naar alle waarschijnlijkheid zal het boompje verder groeien, maar groeit niet uit tot een veredelde kersenboom, maar "slaat terug" naar de oorspronkelijke soort (hardere vruchten, minder sappig vruchtvlees en met naar verhouding een grote pit).
Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Bijvoorbeeld hier https://www.boekwinkeltjes.nl/b/174587186/Plant_een_pit_thuis_kweken_van_avocado_banaan_citroen_dadel_kiwi_koffie_mango_olijg_pinda_en_tientallen_andere_originele_planten/ te vinden.