hoe kan ik mijn oude wandklok die 2 uur teveel slaat juist zetten ?

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus om 13 uur slaat ze 3 keer, om 14 uur 4 keer enz.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
4.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
stilzetten en 10 uur later weer aanzetten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SORRY, had de vraag niet goed gelezen. Vergeet de vorige reactie.

Het beste antwoord

Een uurwerk met zaagslagwerk kan niet “van slag af” gaan. Een uitvoering met sluitschijf daarentegen kan wel van slag raken. Mocht dit eens aan de orde zijn, laat u de klok dan gewoon slaan, tel het aantal slagen en draai de wijzers kloksgewijs snel vooruit, net zolang tot de wijzerstand correspondeert met het aantal slagen dat de klok gaf. (Mocht u weerstand voelen, wacht dan even een momentje met verder draaien.) Als dit is gebeurd kunt u de wijzers per half uur doordraaien tot de klok weer op tijd staat. Tussentijds per half uur wel even uit laten slaan!
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met dít antwoord heb ik de klok weer juist doen slagen.Bedankt !

Andere antwoorden (2)

Kijk of er op de wijzers een schroefje zit .
Zo ja : draai dan het schroefje los .
Trek dan de wijzers van het asje en zet dan de kleine wijzer weer terug maar dan 1 uur verder .
Zet dan de grote wijzer weer terug en draai dan het schroefje weer vast .

Toegevoegd na 1 minuut:
1 uur verder moet 2 uur verder zijn .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarschijnlijk gaat het om een regulateur. In dat geval zit er achter de wijzerplaat, precies achter de twee, een hendeltje. Telkens als je dit hendeltje even naar beneden drukt zet je het slagwerk een half uur vooruit. Zo kun je uurwerk en slagwerk weer synchroon laten lopen.

Succes.