Gaan vogeltjes terug naar hun nest als ze al uitgevlogen zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
22.9K
Pieterke
7 jaar geleden
Wat een leuke vraag. Daarom een plus van mij.

Antwoorden (3)

Jonge merels in elk geval niet. Als die eenmaal uitgevlogen zijn keren ze niet meer terug naar het nest. Ze trekken weg nadat ze eerst nog een paar dagen binnen het territorium van hun ouders zijn gebleven en bij hen (of andere ouders in de buurt) om voedsel hebben gebedeld. Maar daarna zijn ze zelf in staat om bladluizen en kleine insecten te vangen en gaan de wijdere wereld in.
Amadea
7 jaar geleden
Mezen nestelen vaak in mezenkastjes en de uitgevlogen jongen komen niet meer terug naar hun nest. Vogeltjes die zelf uit het nest springen of die door de ouders uitgezet worden, zitten nog enkele dagen op de grond waar ze wat rond springen of fladderen tot ze goed kunnen vliegen en worden daar door de ouders verzorgd met eten en krijgen 'vliegles'. Ze hebben dus geen soort heimwee en komen ook niet meer op het nest terug.

Alleen grotere vogels zoals ooievaars komen wel na hun eerste vlucht terug op het nest om er uit te rusten en te slapen. Zolang tot ze sterk genoeg zijn om de lange trek ook goed te doorstaan.
amc
7 jaar geleden
Mijn jonge grasparkieten doen dat wel. al dagen lang gaan ze regelmatig terug het broedhok weer in.
Mogelijk is dit een eigenschap van alle parkietachtigen.
Inheemse vogels heb ik het nog nooit zien doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Inheemse vogels doen dat ook. Ik zie de kleine koolmeesjes weer naar het nest terugkomen zolang ze nog door het ouderpaar worden gevoed. Dat blijven ze enkele dagen doen, daarna zie ik ze nog gevoerd worden in de onmiddellijke omgeving.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja zou best wel kunnen, heb het zelf nog nooit gezien