Een tweede hypotheek is een extra lening op hetzelfde onderpand.
Meestal wordt het gebruikt voor een verbouwing of een uitbreiding van de woning.
Het is meestal iets voordeliger dan een andere leningsvorm.
Een nadeel zijn de kosten voor het afsluiten, de notaris en de taxatie.

Toegevoegd na 11 minuten:
Indien u de lening gebruikt voor verbouwing of verbetering van uw woning, dan hebt u recht op renteaftrek.

De rente op een tweede hypotheek is doorgaans lager dan die van een persoonlijke lening, maar hoger dan die van een eerste hypotheek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Velen gebruiken ook een 2e hyptheek voor financiering van auto. Van consumptief krediet kun je geen rente aftrekken echter, een gewone lening of doorlopend krediet is BKR geregistreerd en heeft bovendien een veel hogere rente dan een hypotheek. Het is derhalve ondanks dat je de rente niet kunt aftrekken veel voordeliger om die 5% voor de 2e hypotheek te betalen ipv tussen de 8 en 11% voor een andere leenvorm.
(Als je dit overweegt: Vergeet niet die 2e hypotheek net zo snel of sneller af te lossen als dat die auto meegaat) De rente van de 2e hypotheek is gewoon marktrente en zal NIET hoger zijn als de eerste hypotheek zolang de totale hypotheek som onder de 70% van de executiewaarde blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reinier bedankt voor de extra uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een 2e hypotheek hebben en dan ook nog onder de 70% van de executiewaarde zitten? Denk dat je die mensen op 1 hand kunt tellen.
Overigens geldt er WEL een opslag van 0,2% bij de meeste banken voor een 2e hypotheek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, edje volgens mijn info ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het duurder is dan bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begreep ik al :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O.k. dan maar weer.

Andere antwoorden (1)

De tweede hypotheek is een hypotheek die je afsluit voor iets anders dan de hoofdfinanciering van je woning. Dus bv een nieuwe keuken na 10 jaar, of een vakantiewoning oid.

Nadeel is dat je de rente van deze hyoptheekl meestal niet kan aftrekken, tenzij het geld duidelijk is voo rverbetering van eigen woning (Ik geloof dat dat de laatste stand van zaken is) . Het voordeel is dat je zonder spaargeld te gebruiken, je toch die nieuwe badkamer kan plaatsen.